Ekonomiskt bistånd

Ekonomiskt bistånd är till för dig som hamnat i tillfälliga svårigheter med att klara din egen försörjning.

  • Ekonomiskt bistånd är tänkt att fungera som ett sista skyddsnät. Det innebär att alla andra möjligheter till försörjning ska vara uttömda innan ekonomiskt bistånd eventuellt kan beviljas.
  • Ekonomiskt bistånd är inte kravlöst utan baseras på att du också gör vad du kan för att nå egen försörjning under tiden du får ekonomiskt bistånd.
  • Ekonomiskt bistånd bedöms månadsvis, vilket innebär att du ansöker om ekonomiskt bistånd för en månad i taget.
  • Varje ansökan om ekonomiskt bistånd bedöms utifrån hur din situation ser ut just då.

Innan du ansöker om ekonomiskt bistånd behöver du ha gjort allt vad du kan för att försörja dig på annat sätt. Du ska bland annat redan ha sökt alla andra bidrag och ersättningar som du har rätt till.

Hushåll med egna inkomster och tillgångar

  • Tillgångar som fonder, aktier och sparpengar ska i första hand användas till försörjning innan ekonomiskt bistånd kan beviljas.
  • Se över utgifter och inkomster, dra ner på onödiga utgifter och spara så mycket som möjligt till nästa månad. I Socialstyrelsens beräkningsverktyg kan du se vilka utgifter som ingår i försörjningsstöd, och beräkna hur länge dina inkomster och tillgångar kan räcka.

Provberäkning ekonomiskt bistånd, Socialstyrelsens webbplats Länk till annan webbplats.
Budget- och skuldrådgivare

Sök andra ersättningar du kan ha rätt till

Du behöver kunna redovisa din aktivitet

  • Om du är arbetssökande: behöver du skriva in dig på Arbetsförmedlingen Länk till annan webbplats. och ha en planering därigenom. Du ska också kunna visa att du sökt arbeten aktivt genom att uppvisa dokumentation av vilka arbetet du har sökt.
  • Om du inte kan arbeta: behöver du lämna in läkarintyg/läkarutlåtande som styrker att du på grund av fysisk och/eller psykisk ohälsa inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande. Om du utifrån annan social problematik inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande, behöver du redovisa för det.

Ekonomiskt bistånd följer riksnormen som beslutas av regeringen varje år. Riksnormen och skäliga kostnader utanför riksnormen ska täcka kostnader för:

  • Mat
  • Boende
  • Hushållsel
  • Arbetsresor
  • Medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa
  • Kläder och skor
  • Lek och fritid
  • Hemförsäkring
  • Förbrukningsvaror
  • Hälsa och hygien
  • Dagstidning, telefon och TV-avgift

Om du har behov kan du bland annat ansöka om:

  • Mediciner och läkarvård enligt recept och högkostnadskort.
  • Tandvård
  • Hemutrustning
  • Spädbarnsutrustning
  • Glasögon
  • Barnomsorg- och hemtjänstavgifter.
  • Begravningskostnader Pdf, 137.9 kB.

Första gången du söker
När du avser ansöka om ekonomiskt bistånd för första gången rekommenderas att kontakta mottagningsenheten. Ansökan sker sedan via ansökningsblankett, som finns fysiskt på kommuncenter och nedan. Vid kommuncenter kan du också erbjudas stöd med att fylla i ansökan.

Ansökningsblankett Pdf, 58.1 kB.

Månadsansökan
När du beviljats ekonomiskt bistånd och ska söka på nytt görs ansökan i första hand via e-tjänst. För att kunna använda e-tjänsten behöver du ha:

  • Tillgång till mobil, platta eller dator med internetuppkoppling.
    På kommuncenter finns utrustning om du inte själv har tillgång till det.
  • Du måste ha fullständigt personnummer och vara folkbokförd i Oxelösunds kommun.
  • Du behöver ha bank-ID eller annan e-legitimation.
  • Om du har en partner måste ni söka bistånd tillsammans. Då måste din partner också ha e-legitimation eftersom båda två måste signera ansökan digitalt.
  • Ha med dig underlag för de utgifter du ska söka om bistånd för samt underlag som visar din aktivitet under föregående månad (såsom underlag avseende jobbsökande alternativt sjukskrivning).

Att ansöka via e-tjänsten innebär följande:

  • Du kan lämna in din ansökan när som helst på dygnet.
  • Skicka med underlag direkt i e-tjänsten.
  • Du kan följa din ansökan via mina sidor.
  • Du får snabbare information.
  • Du får ett sms/mail när det hänt något nytt i ditt ärende.
  • Vid beviljande kan du också se när biståndet betalas ut.

E-tjänst: (fortsatt ansökan) Länk till annan webbplats.

Manual e-tjänst Pdf, 576.3 kB.

Manual för e-tjänst på olika språk:
Arabiska Word, 825.2 kB.
Engelska Word, 826.7 kB.
Tigrinja Word, 828.9 kB.

För att kunna utreda rätten till bistånd behöver vi handlingar från dig. Vilka handlingar som behövs beror på om det är första gången du söker bistånd eller om du fortsätter att söka bistånd efter att ha blivit beviljad bistånd en gång.

Vid första ansökan

  • Ekonomisk översikt för alla i hushållet. En ekonomisk översikt ska visa hur många bankkonton du har hos respektive bank. Det ska tydligt framgå att kontoöversikten tillhör dig genom att den innehåller namn och personnummer.
  • Kontoutdrag för de tre senaste månaderna fram till dagens datum, från alla bankkonton i hushållet. Kontoutdraget ska innehålla ditt personnummer och visa transaktioner och saldon. Kontoutdragen ska vara i PDF-format.
  • Inkomstdeklaration med tillhörande kontrolluppgifter för alla i hushållet som har deklarerat.
  • Inkomstspecifikation för de senaste tre månaderna för alla i hushållet.
  • Kopia på ansökan om ersättningar som hushållet kan ha rätt till men inte fått beslut om.
  • Beslut från annan myndighet avseende ersättning/bidrag
  • Underlag/fakturor för de kostnader hushållet ansöker om bistånd till.
  • Hyreskontrakt och aktuell hyresavi.
  • Om du är arbetssökande: Bifoga din senaste aktivitetsrapport samt planering från Arbetsförmedlingen. Redovisa också vilka arbeten du sökt under föregående månader, vilka ska styrkas med underlag.
  • Om du är sjukskriven: bifoga ett aktuellt läkarintyg.
  • Om du har ett arbete: bifoga anställningsavtal och ev. lönespecifikation.
  • Om du studerar: redovisa vad du studerar, omfattning av studier och hur länge du avser studera.

Lämna endast kopior på handlingarna med din ansökan.

Vid månadsansökan
Handlingar som ska redovisas varje månadsansökan om du fått ekonomiskt bistånd och fortsätter att söka bistånd:

  • Kontoutdrag: för en månad tillbaka från alla bankkonton i hushållet. Kontoutdraget ska börja samma datum som det förra kontoutdraget slutade. Det ska innehålla personnummer och namn, tidsperiod, transaktioner och saldo. Det ska vara i PDF-format.
  • Kvitton på utgifter du ansöker om bistånd för.
  • Underlag på din aktivitet föregående månad (såsom jobbsökaraktivitet, intyg om sjukskrivning, vårdplan etc).

Kontroll
När ansökan kommer in till socialtjänsten kontrolleras att alla handlingar finns med i din ansökan. Om något saknas skickas ett brev med information om vilka handlingar du behöver komma in med. Brevet skickas till din folkbokföringsadress, om inte annat angivits på din ansökan.

Besök
Ett besök bokas in för att gå igenom ansökan och din sociala och ekonomiska situation.

Utredning
När du ansöker om ekonomiskt bistånd görs en utredning av din rätt till bistånd. Det är en sammanställning av information som delges via ansökan och handlingar som inkommer till socialtjänsten och det som framkommer i besöket.

Beslut
När utredningen är klar fattas ett beslut. Om du ansökt via pappersblankett kommer beslutet skickas per post till din folkbokföringsadress. Om du som gör en fortsatt ansökan ansöker digitalt, ser du beslutet via e-tjänsten.

Handläggningstid
Handläggningstiden kan variera och beror bland annat på om du har fått med alla uppgifter med din ansökan. Vi arbetar för att ha så kort handläggningstid som möjligt.

Om du beviljas ekonomiskt bistånd kommer du tillsammans med din socialsekreterare genomföra en kartläggning som mynnar ut i en planering för hur du ska bli självförsörjande. Det kommer sedan krävas av dig att aktivt delta i planeringen för att få ekonomiskt bistånd.

Arbetsmarknadsenheten

Här följer information om vilka skyldigheter du har i samband med ansökan om ekonomiskt bistånd. Om du har frågor är det ditt ansvar att kontakta oss.

  • Alla de uppgifter du lämnar in till oss måste vara korrekta och sanna.
  • Om din situation förändras ska du kontakta din handläggare och berätta om det. Det kan tillexempel vara att du får mer inkomst är du redovisat, att din familjesammansättning förändras eller något annat i din ekonomi, familje- eller boendesituation förändras.
  • När du signerar ansökan tar du ansvar för att alla uppgifter i ansökan är korrekta och sanna, även om någon hjälpt dig att fylla i ansökan.
  • Spara alla kvitton och fakturor. Vi genomför kontroller i efterhand. Om du inte kan styrka dina uppgifter kan du bli återbetalningsskyldig.
  • Du kan bli återbetalningsskyldig för bistånd som betalas ut till dig på felaktiga grunder.
  • Om du medvetet eller genom oaktsamhet lämnar osanna eller ofullständiga uppgifter eller manipulerade uppgifter, riskerar du att polisanmälas för misstänkt bidragsbrott.

Vi har tystnadsplikt och får inte berätta för någon obehörig om sådant som gäller dina personliga eller ekonomiska förhållanden. Du har även rätt att ta del av det som skrivs om dig.

Vi behöver ditt samtycke till att samarbeta med andra myndigheter för att kunna hjälpa dig på bästa sätt att kunna försörja dig själv. Vi kan hämta uppgifter från berörda myndigheter (Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, CSN, A-kassan, Kronofogden, Bilregistret med flera) för komplettering till och kontroll av de uppgifter du lämnat. Kontroller kan göras upp till ett år efter ansökan.

Om du lämnar in felaktiga uppgifter, eller döljer inkomster eller tillgångar kan du bli tvungen att betala tillbaka pengar som du har fått. Om vi misstänker att du medvetet har lämnat felaktiga uppgifter för att få pengar är vi skyldiga att polisanmäla detta.

Om bedömningen görs att du inte har rätt till ekonomiskt bistånd kommer du få ett skriftligt beslut med en förklaring. Om du inte förstår beslutet kan du be din socialsekreterare förklara beslutet för dig.

Hur överklagar jag ett beslut?

Om du är missnöjd och tycker att beslutet är felaktigt kan du överklaga beslutet:

  • Överklagan ska lämnas in senast tre (3) veckor från det att du tog del av beslutet.
  • Överklagan ska vara skriftlig där du skriver vilket beslut du vill överklaga och varför du anser att beslutet är felaktigt.
  • Du kan skicka med underlag om du har något skriftligt som styrker din överklagan.
  • Om du behöver hjälp att skriva en överklagan kan du kontakta din socialsekreterare.

Överklagan lämnas in till kommuncenter eller skickas via post till:

Oxelösunds kommun
Ekonomi och integration
Vård- och omsorgsförvaltningen
613 81 Oxelösund

Vad händer när jag skickat in en överklagan?

  • Oavsett om beslutet ändras eller inte skickas din överklagan till Förvaltningsrätten.
  • När du skickat in överklagan till oss tittar vi på om överklagan inkommit i rätt tid och om det finns skäl att ändra beslutet.
  • Om bedömning görs att beslutet ska ändras, skickas ett nytt beslut till dig med ändringen och bistånd utbetalas.
  • Om bedömning görs att beslutet inte ska ändras, är det Förvaltningsrätten som prövar om beslutet ska ändras eller inte.
  • Förvaltningsrätten skickar sedan information till dig om deras beslut.

Kontaktinformation

Besöksadress
Höjdgatan 26

Postadress
Ekonomiskt bistånd
Vård- och omsorgsförvaltningen
613 81 Oxelösund

Telefon
0155-380 00

E-post
kommun@oxelosund.se

Besökstider
Måndag-fredag kl.08.00-16.00

Telefontider
Ekonomiskt bistånd kl.08.30-09.30
Kommuncenter kl.08.00-17.00

Sidan uppdaterad:

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta att surfa på denna webbplats samtycker du till vår användning av cookies. Ta reda på mer genom att läsa vår sekretesspolicy.

Läs mer