Oxelösunds logga

Konsumentvägledning

Vi hjälper dig som konsument med råd och information i situationer där du behöver veta mer. Du får bland annat råd före köp, råd vid reklamationer och upplysningar om dina rättigheter som konsument. Rådgivningen är kostnadsfri för kommunens invånare.

Dina rättigheter som konsument

  • Vad gör jag om nya bilen går sönder på en gång?
  • Kan jag ångra mitt abonnemang?
  • Vad har jag rätt till vid försenat/inställt flyg?
  • Vad gör jag om jag är missnöjd med hantverkaren?

Hallå konsuments poddlänk till annan webbplats innehåller många bra filmer om dina rättigheter som konsument.

I kommuncenters podd kan du höra en intervju med Oxelösunds konsumentvägledare som ger tips och råd.

Anlita hantverkare?

Om du ska anlita hantverkare, läs gärna broschyren, "Tips till dig som ska anlita bygghantverkare"länk till annan webbplats. Den finns även att hämta i tryckt form på Oxelösunds bibliotek. Tänk också på att alltid ha ett skriftligt avtal med hantverkaren. Använda gärna Hantverkarformuläret.länk till annan webbplats Hantverkaren är också skyldig att ange priset inklusive moms till privatpersoner och har alltså inte rätt att lägga till momsen i efterhand på fakturan.

Abonnemangsfällor

Ingenting är gratis. Om du får erbjudanden om presentkort på olika affärer via till exempel Facebook, var vaksam. Läs noga igenom villkoren och spara gärna en skärmdump av sidan, för att kunna bevisa vad du fått för information. Ibland leder dessa erbjudanden till en abonnemangsfälla, där du påstås ha ingått abonnemang på hälsokostprodukter med mera. Om du får faktura från ett företag som du inte anser dig ha ingått avtal med bestrid denna skriftligt.

Det finns några viktiga lagar inom konsumentområdet. Nedanstående fyra lagar gäller om du köper varor eller tjänster av ett företag. Dessa lagar är tvingande och går inte att avtala bort.

Konsumentköplagenlänk till annan webbplats
Lagen gäller när du som privatperson köper en vara av ett företag.

Konsumenttjänstlagenlänk till annan webbplats
Lagen gäller vid reparationer, arbeten på fastigheter och förvaring som du köper av ett företag.

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokalerlänk till annan webbplats
Gäller till exempel vid telefonförsäljning, internetköp, hemförsäljning, postorder och vid köp av så kallade canvasförsäljare utanför butik.

E-handelslagenlänk till annan webbplats
Lagen skyddar dig när du handlar på internet. Lagen fastställer vad en säljare måste informera dig om vid köp på internet och vilka tekniska hjälpmedel som säljaren måste tillhandahålla vid köp på internet.

Har du handlat av en annan privatperson gäller Köplagenlänk till annan webbplats. Den går dock, till skillnad från Konsumentköplagen, att avtala bort. Det är alltså tryggare att köpa till exempel en bil av en bilhandlare än av en privatperson.

Rådgivningsbyråerna ger dig som konsument opartisk vägledning före och efter köp. Byråerna hjälper dig om du har problem med ett företag. Du kan också jämföra produkter och tjänster på deras webbsidor.

Konsumenternas bank- och finansbyrå
Bank- och finansbyrån ger konsumenter gratis råd och vägledning i bank- och finansfrågor. Telefon: 0200-25 58 00.
Konsumenternas bank- och finansbyrålänk till annan webbplats

Konsumenternas försäkringsbyrå
Hos försäkringsbyrån kan konsumenterna få gratis råd och vägledning när det gäller tolkning av försäkringsvillkor och jämförande av försäkringar. Du kan också få råd om hur du överklagar ett försäkringsbeslut. Telefon: 0200-25 58 00.
Konsumenternas försäkringsbyrålänk till annan webbplats

Energimarknadsbyrån
Ger privatpersoner gratis råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. Telefon: 08-522 789 50.
Energimarknadsbyrånlänk till annan webbplats

Telekområdgivarna
Ger privatpersoner gratis råd och vägledning i frågor som rör tele, TV- och internetabonnemang. Telefon: 08-522 767 00.
Telekområdgivarnalänk till annan webbplats

Konsument Europa
Hjälper privatpersoner med konsumentproblem inom EU. Du kan få råd före ett köp från ett annat land eller hjälp om du fått problem efter köpet. Telefon: 054-19 41 50.
Konsument Europalänk till annan webbplats

Etiska rådet för betalteletjänster
Här kan du anmäla om du har problem med en betalteletjänst, till exempel en SMS-prenumeration, WAP-tjänster i mobilen med mera. Du kan också söka svar bland deras "Vanliga frågor".
Etiska rådet för betalteletjänsterlänk till annan webbplats

På de här sidorna hittar du mycket bra information för dig som konsument.

Bilsvarlänk till annan webbplats
Konsumentverkets tjänst med det mesta om att köpa och äga bil.

Konsumentverketlänk till annan webbplats
Här kan du anmäla till Konsumentverket om till exempel en farlig vara, en farlig tjänst, otillåten marknadsföring, felaktig prisinformation med mera.

Hallå konsumentlänk till annan webbplats
är Konsumentverkets oberoende vägledning inom Konsumentområdet.

Ska du anlita hantverkare? Läs gärna i hantverksbroschyren Tips till dig som ska anlita bygghantverkarelänk till annan webbplats. Den finns även att hämta i tryckt form på Konsumenthyllan i Koordinaten. I Beställarskolanlänk till annan webbplats får du många bra tips på vad du ska tänka på vid beställning av tjänster.

Råd & Rönlänk till annan webbplats
Råd & Rön är en konsumenttidning med tester och konsumentnyheter. På deras webb publiceras också Svarta listan över företag som valt att inte följa Allmänna reklamationsnämndens beslut.

Allt om sparalänk till annan webbplats
En oberoende webbplats om privatekonomi

Lånelabbetlänk till annan webbplats
En funktion på Konsumenternas bank- och försäkringsbyrås webbplats där du enkelt kan se hur till exempel ränteändringar och amorteringar påverkar dina lån.

Oxelösunds energi- och klimatrådgivning ger gratis råd i energifrågor
Oxelösunds energi- och klimatrådgivning

Oxelösunds budget- och skuldrådgivning ger gratis råd om budget och skuldsanering
Oxelösunds budget- och skuldrådgivning

Här har vi samlat länkar till information som rör unga och ekonomi. Om du är lärare eller bara en nyfiken ung konsument, kolla gärna in sidorna. Det är bra att känna till sina rättigheter. Om du behöver mer hjälp kan du kontakta Konsumentvägledningen i Oxelösund på telefon 0155-383 75 eller via e-post konsument@oxelosund.se.

Konsumentverkets sidor för lärarelänk till annan webbplats
Grundskolan och gymnasiet

Lektionsbankenlänk till annan webbplats
I Lektionsbanken kan du söka fram lektioner och elevuppgifter utifrån ämne, lektionstid, antal elever och årskurs.

Lär om medierlänk till annan webbplats
För dig som jobbar med barn, unga och medier. Lär om medier har koppling till läroplanen och tar upp saker som:
Vad gör barn på nätet?
Källkritik – vem, vad, varför
Juridik – vad gäller online?

Kronofogden skolalänk till annan webbplats
Grundskolan och gymnasiet

Ung privatekonomilänk till annan webbplats
Gymnasiet

Consumer Classroomlänk till annan webbplats
Högstadiet och gymnasiet

Sfi ekonomilänk till annan webbplats
Sfi

Koll på pengarnalänk till annan webbplats
Konsumentverkets tidning om ekonomi och budget. Den finns även att ladda hem på olika språk och i en lättläst version som är bra för SFI.

Bra sidor om miljö och hållbar utveckling för lärare

Håll Sverige rentlänk till annan webbplats
Årskurs F-6

Sopskolanlänk till annan webbplats
Årskurs 7-9

Energifallet i skolanlänk till annan webbplats
Årskurs F-9

WWF lärarrumlänk till annan webbplats
Grundskolan och gymnasiet

All produktion av varor och tjänster påverkar vår miljö. Som konsument kan du genom de val du gör påverka miljön i en positiv riktning.

Hållbar konsumtion omfattar tre delar: miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet.

Energimyndighetenslänk till annan webbplats webbplats finns många energispartips.

Nedan hittar du länkar till webbplatser om hållbar konsumtion.++

Sveriges konsumenter – hållbar konsumtionlänk till annan webbplats
Bra utbildningsmaterial om hållbar konsumtion och hållbart mode.

Miljömärkningarlänk till annan webbplats
Att en produkt har en miljömärkning innebär att den uppfyller vissa krav som ställs för den aktuella märkningen. Eftersom det också finns en del symboler som inte är "äkta" miljömärken är det bra att känna till de vanligaste miljömärkena.

Fairtradelänk till annan webbplats
Genom att välja en fairtrademärkt vara bidrar du till att odlare och anställda får bättre ekonomiska villkor och till att barn får gå i skola i stället för att arbeta. Du bidrar också till att minska miljöpåverkan då fairtradeproducenter också arbetar för att utveckla den ekologiska odlingen.

Matens påverkan på miljön
Både på Livsmedelsverketslänk till annan webbplats och Konsumentverketslänk till annan webbplats webbplatser finns mycket information om hur du som enskild individ kan påverka miljön i positiv riktning vid valet av mat.

Återvinning och källsortering
www.sopor.nulänk till annan webbplats finns mycket bra information om hur du sorterar ditt avfall.

Lokal information om återvinning i Oxelösund hittar du på Oxelö Energis webbplatslänk till annan webbplats.

Kontaktinformation

Konsumentvägledningen
Monica Pettersson
Konsumentvägledare
Oxelösunds kommun
613 81 Oxelösund

Besöksadress
Koordinaten
Järntorget 7 - 9

Telefon 0155-383 75
konsument@oxelosund.se

Sidan uppdaterad: 21 september 2020

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta att surfa på denna webbplats samtycker du till vår användning av cookies. Ta reda på mer genom att läsa vår sekretesspolicy.

Läs mer