Konsumentvägledning
Vi hjälper dig som konsument med råd och information i situationer där du behöver veta mer. Du får bland annat råd före köp, råd vid reklamationer och upplysningar om dina rättigheter som konsument. Rådgivningen är kostnadsfri för kommunens invånare.
Dina rättigheter som konsument
- Vad gör jag om nya bilen går sönder på en gång?
- Kan jag ångra mitt abonnemang?
- Vad har jag rätt till vid försenat/inställt flyg?
- Vad gör jag om jag är missnöjd med hantverkaren?
Hallå konsuments podd innehåller många bra filmer om dina rättigheter som konsument.
Ska du anlita hantverkare?
På Hallå konsuments webbplats finns bra information och tips till dig som ska anlita hantverkare. I konsumenthyllan på Koordinaten kan du hämta broschyren "Tips till dig som ska anlita bygghantverkare".
Det är viktigt att ha ett skriftligt avtal. Använd gärna Hantverkarformuläret.
Var rädd om ditt bankid
Just nu förekommer bedrägerier där personer blivit uppringda av en bedragare. Bedragaren säger att någon tagit ett lån eller tecknat ett mobilabonnemang i personens namn. Bedragaren vill sedan hjälpa personen att komma ur detta. Personen har sedan uppmanats logga in med sitt mobila bankid och bedragaren har på så sätt fått tillgång till personens bankkonton.
Region Sörmland varnar för bedragare som påstår att de ringer från 1177 Vårdguiden.
Logga ALDRIG in med ditt bank-id på uppmaning av någon du inte känner.
Säkerhetskollen är stöldskyddsföreningens nya webbplats om säkerhet på internet. Där finns mycket tips om hur du undviker att bli lurad och du kan också läsa om aktuella brott som polisen varnar för.
Försäkring vid resor under pandemin
Det är mycket viktigt att kontrollera ditt försäkringsskydd om du tänker resa utomlands under pandemin. Om UD avråder från resor till ett land kan det vara så att ditt försäkringsbolag inte ger ersättning om du blir sjuk och behöver sjukvård eller hemtransport. Villkoren skiljer sig också åt mellan olika försäkringsbolag.
På konsumenternas försäkringsbyrås webbplats finns bra information om vad du bör tänka på.
Varning för dyra bilvärderingstjänster
Tänk på att noga läsa igenom avtalsvillkoren på de sidor som erbjuder bilvärdering på internet. Ibland kostar tjänsten mycket pengar. Det kan räcka att du skriver in ditt registreringsnummer och klickar i en ruta att du godkänner villkoren för att du ska få en faktura. Företagen är dock skyldiga att tydligt informera om priset. Om du fått en faktura och inte anser att informationen om pris varit tillräcklig, bestrid denna. Konsumentvägledningen hjälper dig gärna med detta.
Viktiga konsumentlagar
Det finns några viktiga lagar inom konsumentområdet. Nedanstående fyra lagar gäller om du köper varor eller tjänster av ett företag. Dessa lagar är tvingande och går inte att avtala bort.
Konsumentköplagen
Lagen gäller när du som privatperson köper en vara av ett företag.
Konsumenttjänstlagen
Lagen gäller vid reparationer, arbeten på fastigheter och förvaring som du köper av ett företag.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Gäller till exempel vid telefonförsäljning, internetköp, hemförsäljning, postorder och vid köp av så kallade canvasförsäljare utanför butik. Här står också om den ångerrätt som du oftast har vid köp på distans.
E-handelslagen
Lagen skyddar dig när du handlar på internet. Lagen bestämmer vad en säljare måste informera dig om vid köp på internet och vilka tekniska hjälpmedel som säljaren måste erbjuda vid köp på internet.
Har du handlat av en annan privatperson gäller Köplagen. Den går dock, till skillnad från Konsumentköplagen, att avtala bort. Det är alltså tryggare att köpa till exempel en bil av en bilhandlare än av en privatperson.
Konsumentbyråer
Rådgivningsbyråerna ger dig som konsument opartisk vägledning före och efter köp. Byråerna hjälper dig om du har problem med ett företag. Du kan också jämföra produkter och tjänster på deras webbsidor.
Konsumenternas bank- och finansbyrå
Bank- och finansbyrån ger konsumenter gratis råd och vägledning i bank- och finansfrågor. Telefon: 0200-25 58 00.
Konsumenternas bank- och finansbyrå
Konsumenternas försäkringsbyrå
Hos försäkringsbyrån kan konsumenterna få gratis råd och vägledning när det gäller tolkning av försäkringsvillkor och jämförande av försäkringar. Du kan också få råd om hur du överklagar ett försäkringsbeslut. Telefon: 0200-25 58 00.
Konsumenternas försäkringsbyrå
Energimarknadsbyrån
Ger privatpersoner gratis råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. Telefon: 08-522 789 50.
Energimarknadsbyrån
Telekområdgivarna
Ger privatpersoner gratis råd och vägledning i frågor som rör tele-, TV- och internetabonnemang. Telefon: 08-522 767 00.
Telekområdgivarna
Konsument Europa
Hjälper privatpersoner med konsumentproblem inom EU. Du kan få råd före ett köp från ett annat land eller hjälp om du fått problem efter köpet. Telefon: 054-19 41 50.
Konsument Europa
Etiska rådet för betalteletjänster
Här kan du anmäla om du har problem med en betalteletjänst, till exempel en SMS-prenumeration, WAP-tjänster i mobilen med mera. Du kan också söka svar bland deras "Vanliga frågor".
Etiska rådet för betalteletjänster
Bra konsumentsidor
På de här sidorna hittar du mycket bra information för dig som konsument.
Bilsvar
Konsumentverkets tjänst med det mesta om att köpa och äga bil.
Konsumentverket
Här kan du anmäla till Konsumentverket om till exempel en farlig vara, en farlig tjänst, otillåten marknadsföring, felaktig prisinformation med mera.
Hallå konsument
är Konsumentverkets oberoende vägledning inom Konsumentområdet.
Mobilabonnemang.nu
är en jämförelsetjänst för mobilabonnemang. Här kan du jämföra olika mobilabonnemang och också få tips och råd inför att du ska teckna ett nytt abonnemang.
Mobilabonnemang.se
är yttterligare en jämförelsetjänst för mobilabonnemang. Här kan du jämföra olika mobilabonnemang och också få tips och råd inför att du ska teckna ett nytt abonnemang.
Ska du anlita hantverkare? Läs gärna i hantverksbroschyren Tips till dig som ska anlita bygghantverkare. Den finns även att hämta i tryckt form på Konsumenthyllan i Koordinaten. I Beställarskolan
får du många bra tips på vad du ska tänka på vid beställning av tjänster.
Råd & Rön
Råd & Rön är en konsumenttidning med tester och konsumentnyheter. På deras webb publiceras också Svarta listan över företag som valt att inte följa Allmänna reklamationsnämndens beslut.
Privatekonomi
Allt om spara
En oberoende webbplats om privatekonomi
Lånelabbet
En funktion på Konsumenternas bank- och försäkringsbyrås webbplats där du enkelt kan se hur till exempel ränteändringar och amorteringar påverkar dina lån.
Oxelösunds energi- och klimatrådgivning ger gratis råd i energifrågor
Oxelösunds energi- och klimatrådgivning
Oxelösunds budget- och skuldrådgivning ger gratis råd om budget och skuldsanering
Oxelösunds budget- och skuldrådgivning
För lärare
Här har vi samlat länkar till information som rör unga och ekonomi. Om du är lärare eller bara en nyfiken ung konsument, kolla gärna in sidorna. Det är bra att känna till sina rättigheter. Om du behöver mer hjälp kan du kontakta Konsumentvägledningen i Oxelösund på telefon 0155-383 75 eller via e-post konsument@oxelosund.se.
Konsumentverkets sidor för lärare
Årskurs F-9 och gymnasiet
Pengalabbet – spela och lär om ekonomi!
Från åk 4 och uppåt
Lektionsbanken
I Lektionsbanken kan du söka fram lektioner och elevuppgifter utifrån ämne, lektionstid, antal elever och årskurs.
Lär om medier
För dig som jobbar med barn, unga och medier. Lär om medier har koppling till läroplanen och tar upp saker som:
Vad gör barn på nätet?
Källkritik – vem, vad, varför
Juridik – vad gäller online?
Kronofogden skola
Högstadiet och gymnasiet
Ung privatekonomi
Gymnasiet
Consumer Classroom
Högstadiet och gymnasiet
Sfi ekonomi
Sfi
Koll på pengarna
Konsumentverkets tidning om ekonomi och budget. Den finns även att ladda hem på olika språk och i en lättläst version som är bra för SFI.
Bra sidor om miljö och hållbar utveckling för lärare
Håll Sverige rent
Årskurs F-6
Sopskolan
Årskurs 7-9
Energifallet i skolan
Årskurs F-9
WWF lärarrum
Grundskolan och gymnasiet
Hållbar konsumtion och återvinning
All produktion av varor och tjänster påverkar vår miljö. Som konsument kan du genom de val du gör påverka miljön i en positiv riktning.
Hållbar konsumtion omfattar tre delar: miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet.
På Energimyndighetens webbplats finns många energispartips.
Nedan hittar du länkar till webbplatser om hållbar konsumtion.++
Sveriges konsumenter – hållbar konsumtion
Bra utbildningsmaterial om hållbar konsumtion och hållbart mode.
Miljömärkningar
Att en produkt har en miljömärkning innebär att den uppfyller vissa krav som ställs för den aktuella märkningen. Eftersom det också finns en del symboler som inte är "äkta" miljömärken är det bra att känna till de vanligaste miljömärkena.
Fairtrade
Genom att välja en fairtrademärkt vara bidrar du till att odlare och anställda får bättre ekonomiska villkor och till att barn får gå i skola i stället för att arbeta. Du bidrar också till att minska miljöpåverkan då fairtradeproducenter också arbetar för att utveckla den ekologiska odlingen.
Matens påverkan på miljön
Både på Livsmedelsverkets och Konsumentverkets
webbplatser finns mycket information om hur du som enskild individ kan påverka miljön i positiv riktning vid valet av mat.
Återvinning och källsortering
På www.sopor.nu finns mycket bra information om hur du sorterar ditt avfall.
Lokal information om återvinning i Oxelösund hittar du på Oxelö Energis webbplats.
Kontaktinformation
Konsumentvägledningen
Monica Pettersson
Konsumentvägledare
Oxelösunds kommun
613 81 Oxelösund
Besöksadress
Koordinaten
Järntorget 7 - 9
Sidan uppdaterad: