Stenviks förskola

Varmt välkommen till Stenviks förskola!

Rektorn har ordet

Varje barn är unikt. På Stenviks förskola är vi redo att se, lyssna på och bekräfta just ditt barn. I alla aktiviteter uppmuntrar vi barnens nyfikenhet och lust att lära, för på Stenviks förskola tror vi på det livslånga lärandet.

Alla barn har olika behov och därför vill vi ge barnen möjlighet att leka och utforska i sin egen takt, ofta i en mindre grupp. Pedagogerna är medforskande och stöttar och utmanar barnen i deras lärande.

Stenviks förskola ligger i en fin skogsglänta med närhet till både Femöre och Jogersö där barnen kan upptäcka och utforska djur och natur. Förskolans egen gård är stor och varierande med skogen precis utanför grinden. Med våra lådcyklar kan vi enkelt ta barnen med på utflykt till såväl havet som till stadens kulturella utbud.

Stenviks förskola består av fem avdelningar med förskolebarn i åldrarna 1–5 år varav två avdelningar för de yngre barnen och tre för de lite äldre barnen. Vi äter alla våra måltider i vår matsal och i anslutning till huvudbyggnaden har vi vår uteavdelning Naturen och en alldeles egen gymnastiksal.

Vårt arbete tar avstamp i skollagen, förskolans läroplan (Lpfö18) och barnkonventionen.

Naturen, en utomhusavdelning

På Stenviks förskola erbjuder vi en avdelning med utomhuspedagogik. På Naturen, som avdelningen heter, bedrivs undervisningen till största del utomhus, men de har även en avdelning att gå in på. Naturen har plats för cirka 18 barn i åldern 3–5 år. Här kan du läsa mer om avdelningen Naturen.

Junibacken - Kesäkumpu med finsktalande språkstöd

På Stenviks förskola erbjuder vi en avdelning med finsktalande språkstöd. På Junibacken, erbjuds finska till väsentlig del. Här möter barnen finsktalande språkstöd flera gånger i veckan.
Här kan du läsa mer om avdelningen Junibacken - Kesäkumpu

Omsorg på kvällar, nätter och helger

Vi är den enda förskolan i Oxelösund som kan erbjuda omsorg till alla barn mellan 1 och 13 år på kvällar, nätter och helger. Omsorgen delar lokaler med förskolan. Här kan du läsa mer om Stenviks omsorg på kvällar, nätter och helger.

Stenviks förskola består av sex avdelningar med ca två-tre pedagoger per grupp. Avdelningarna Villekulla och Katthult är för våra 1-3-åringar och Junibacken, Hoppetossa, Saltkråkan och Naturen är för våra 3-5-åringar. Fem av våra avdelningar finns i huvudbyggnaden, medan Naturen har sin avdelning i en närliggande byggnad.

Vi arbetar i olika utvecklingsgrupper för att utveckla förskolans utbildning och dess kvalité. Våra grupper samverkar tillsammans med alla pedagoger på förskolan för att genom kollegialt lärande ta del av varandras kompetenser.

En dag i veckan kommer en eller flera pedagoger från Avlösarteamet till oss. De ersätter ordinarie pedagoger som då reflekterar och planerar vår undervisning utifrån våra olika utvecklingsområden.

Här är några av våra utvecklingsgrupper:

Barnhälsoteam (BHT)

Förskolan har ett barnhälsoteam där förskollärare från båda förskolorna tillsammans med rektor träffas regelbundet. Syftet med teamet är att genom ett kollegialt lärande dela och utveckla kunskaper kring hur varje enskilt barn och barngrupp ska kunna stöttas utifrån sina egna förutsättningar och behov. Centrala barn- och elevhälsan deltar vid behov och bidrar med sin kompetens. Teamet följer upp arbetet med barnen kontinuerligt.

I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.” (Skollagen 1 kap 4 §)

Trygghetsteam

Vårt likabehandlingsarbete genomsyrar hela utbildningen och avspeglas i de vardagliga rutinerna samt i undervisningstillfällen där pedagogernas förhållningssätt är ett av våra viktigaste verktyg. På vår förskola har vi ett trygghetsteam som stöd i vårt arbete med vår Plan för arbete mot trakasserier, diskriminering och mot kränkande behandling. Gruppen arbetar tillsammans med rektor på förskolan för att utbildningen ska vara fri från alla former av kränkande behandling och diskriminering.

Lärmiljögrupp

På vår förskola ska barnen mötas av lärmiljöer som är trygga, varierande, lustfyllda, utmanande och lärorika. Vi vill att lärmiljöerna ska inspirera barnen i deras lärande och uppmuntrar barnens nyfikenhet och kreativitet. Vi strävar efter att barnen ska få möta en lärmiljö med närvarande pedagoger som aktivt lyssnar till barnens tankar, idéer och nyfikenhet. Våra lärmiljöer ska ge utrymme för alla delar i Läroplanen för förskolan

Systematiskt kvalitetsarbete (SKA)

Skollagen och förskolans läroplan är nationella styrdokument som ligger till grund för förskolans uppdrag. För att utvärdera förskolans kvalitet och skapa goda förutsättningar för lärande behöver barns utveckling och lärande följas, dokumenteras och analyseras. Det är analyserna av utvärderingens resultat som pekar ut väsentliga utvecklingsområden. All form av utvärdering ska utgå från ett tydligt barnperspektiv.

Förskolans utbildning ska enligt Skollagen kontinuerligt och systematiskt dokumenteras, följas upp, utvärderas och utvecklas. Syftet med utvärdering är att få kunskap om hur förskolans kvalitet, det vill säga verksamhetens organisation, innehåll och genomförande kan utvecklas så att varje barn ges bästa möjliga förutsättningar för utveckling och lärande. På vår förskola pågår systematiskt kvalitetsarbete hela tiden och utgår från Läroplanen för förskolan (2018) och dess olika målområden för att vi ska kunna utveckla utbildningen och främja alla barns utveckling och lärande.

Vi vill ta vara på barnens intressen, erfarenheter, tankar och idéer när vi planerar utbildningen för att barnen ska uppleva förskolan som trygg, rolig och lärorik.

Språk och matematikundervisning i förskolan

Under utbildningsåret 2024/2025 kommer förskolan fokusera på Skolverkets Modul Utveckla språk och matematikundervisningen i förskolan. Det är en utveckling av undervisningen för att i förskolan väcka barnens intresse och för att öka deras kunskap kring språk och matematik. Vi utmanar barnens språk- läs- och matematikutveckling på ett lekfullt sätt genom att barnen ges möjligheter att möta olika undervisningsaktiviteter och dela med sig av upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer. På så sätt uppmuntrar vi och tar tillvara barnens nyfikenhet och intresse.

Läroplanen för förskolan

Vi arbetar efter skolverkets läroplan för förskolan. Läs mer om läroplanen på Skolverkets webbplats. Länk till annan webbplats.

Närvaro

Det är viktigt att du som vårdnadshavare registrerar ditt barns lämnings- och hämtningstider (schema) i appen TYRA. I appen tar du också del av information från förskolan. Så här loggar du in i appen Tyra.Pdf, 617.4 kB. Länk till annan webbplats.

Frånvaro

När barnet är frånvarande oavsett orsak behöver du meddela förskolan att ni inte kommer. Detta gör du genom att frånvaroanmäla i TYRA. Om barnet är ledigt så skriver ni in “Ledigt” i TYRA och är barnet hemma på grund av sjukdom så gör ni en frånvaroanmälan.

När ni kommer tillbaka till förskolan meddelar du det före kl 13:00 dagen innan i TYRA.

Det är viktigt att ditt barn orkar vara med i förskolans verksamhet efter att ha varit sjuk. Kom ihåg att det är barnets allmänna tillstånd som avgör när barnet orkar delta i förskolans verksamhet igen. För smittorisken är det av stor vikt att ditt barn är helt friskt innan de träffar sina kompisar på avdelningen. Det är viktigt att du följer sjukvårdens råd och rekommendationer vid smitta.

Vid magsjuka ska barnet vara hemma 48 timmar efter sista symptom av kräkningen/diarrén, samt få tillbaka sin matlust och ork. Kontakta personalen på avdelningen om du har några frågor eller funderingar. Förskolan rekommenderar att även syskon är hemma för att minska risken för spridning av smittan.

Vid all sorts frånvaro behöver du meddela förskolan angående kosten. Har ditt barn specialkost är det extra viktigt att förskolans kök får denna information.

Fem dagar per läsår är förskolan stängd för utvärdering, planering och kompetensutveckling. Vid behov av omsorg under dessa dagar kontakta oss minst två veckor i förväg. Då erbjuder vi ditt barn en ersättningsplats.

Stängningsdagar

Vårterminen 2025:

  • Tisdag 7 januari
  • Måndag 16 juni
  • Tisdag 17 juni

Har du frågor kontakta rektor Therése Jakobsson.

När du blivit erbjuden en plats och tackat ja tar förskolans pedagoger kontakt med dig. Du kommer att få hem ett välkomstbrev med den information du behöver inför ditt barns introduktion på förskolan.
Under de första tre dagarna är det du som vårdnadshavare som har huvudansvaret för ditt barn. Detta för att skapa trygghet och ge stöd för ditt barn, men också för att du ska lära känna verksamheten, pedagoger och våra rutiner.

Under introduktionen lägger vi tillsammans grunden för dig och ditt barn. Ni kommer få en god insyn i förskolans värld och den utbildning vi erbjuder. Vi vill att ditt barn ska få en bra start i sitt livslånga lärande i en trygg och stimulerande miljö.

Introduktionen brukar kunna ta mellan fem och tio dagar.

Kostenheten ansvarar för våra måltider och på förskolan arbetar en kokerska som lagar alla måltider. Förskolan erbjuder specialkost vid behov. Du ansöker om specialkost via e-tjänsten här på oxelosund.seLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.. Vår ambition är att laga så mycket mat som möjligt från grunden. Samtliga matsedlar och måltider planeras enligt Livsmedelsverkets rekommendationer och skollagen.

Köket telefon: 070-567 20 22 Länk till annan webbplats.

Matsedel

Vår kokerska sätter upp våra matsedlar i våra hallar.

Måltidsordning och energifördelning över dagen

Energifördelningen av det totala dagliga intaget bör fördelas på tre huvudmål, frukost, lunch och middag, och ett till tre mellanmål. Frukosten bör ge 20-25 % av dagens energiintag. Lunch och kvällsmat 25-35 % vardera och resterande del från mellanmål. För att barnen ska få i sig tillräckligt med näring är det viktigt att mellanmålen är näringstäta.

Barn/elever som äter frukost, lunch och ett mellanmål i förskola/skola får i sig cirka 70 % av dagens totala energibehov. Resterande 30% ska barnen äta hemma.

Specialkost inom förskola och skola

I Oxelösunds kommun kan du få specialkost av medicinska, religiösa eller etiska skäl. Här kan du läsa mer om specialkost och hur du gör för att ansöka om specialkost. Länk till annan webbplats.

Om ditt barn har behov av egenvård i förskolan måste du som vårdnadshavare ha ett intyg från hälso- och sjukvården. Legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal ska ha bedömt att förskolans personal där barnet vistas kan få utföra sjukvårdsinsatsen. Du som vårdnadshavare måste också informera personalen om barnets behov.

Egenvård är en hälso- och sjukvårdsinsats som till exempel testa blodsocker, injicera insulin, administrera läkemedel och sondmatning.

Det är legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal som ska ha bedömt om sjukvårdsinsatsen är egenvård eller inte. De ska också bedöma om sjukvårdsinsatsen kan utföras av personal på förskolan om barnet vistas i förskolan.

Rektor kan bedöma att personalen i förskolan inte kan hjälpa barnet med egenvård på ett säkert sätt och då måste ansvarig inom hälso- och sjukvård tillsammans med förskolan komma överens om hur man ska lösa situationen

Intyg från läkare eller legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal

När vårdnadshavare önskar att en viss medicinsk åtgärd ska utföras i förskolan måste vårdnadshavarna begära ett skriftligt beslutat intyg (egenvårdsplan) från behandlande läkare eller legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal.

I egenvårdsplanen till förskola ska det stå:

  • Exakt vilken åtgärd som läkaren bedömt vara egenvård.
  • Om personalen får utföra åtgärden.
  • Hur personalen ska informeras och instrueras i frågan.
  • Vilka åtgärder som ska vidtas.
  • Vem som ska kontaktas i olika situationer.

Intyget ska lämnas till rektor och ligger då till grund för hur egenvården ska få utföras på skolan.

Förskolans rutin för egenvård

Rektor ansvarar för att förskolan har en handlingsplan för egenvård. Som underlag kan förskolan använda denna blankett. Länk till annan webbplats.

Kontaktinformation

Stenvik förskola
613 35 Oxelösund

Besöksadress
Segelvägen 4

Avdelning:
Saltkråkan 0155-384 07, 076-532 96 50
Hoppetossa 0155-385 67, 076-577 49 08
Junibacken 0155-385 66, 076-552 68 36
Katthult 0155-384 38, 070-567 28 43
Naturen 0155-385 47, 070-688 11 69
Villekulla 0155-385 64, 076-292 87 12

E-post: stenviksforskola@oxelosund.se

Rektor Therése Jakobsson



 

Sidan uppdaterad:

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta att surfa på denna webbplats samtycker du till vår användning av cookies. Ta reda på mer genom att läsa vår sekretesspolicy.

Läs mer