Barn- och elevhälsa
Centrala barn- och elevhälsan
I den centralt placerade barn- och elevhälsan arbetar samordnare, två specialpedagoger, skolpsykolog och skolläkare i team med chef för den centrala barn- och elevhälsan. Deras uppdrag är att arbeta med övergripande barn- och elevhälsofrågor samt vara ett stöd för förskolans och skolans olika yrkeskategorier.
Stöd som den centrala barn- och elevhälsan kan erbjuda är främst hälsofrämjande och förebyggande i form av utbildning, nätverk, handledning, observationer, konsultation samt råd och stöd till verksamheterna.
Den centrala barn- och elevhälsan har även kommunövergripande arbetsuppgifter såsom handläggning av tilläggsbelopp för fristående och kommunala förskolor och skolor, mottagande i anpassad grundskola, uppföljning i anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola, skolskjuts utifrån individuell prövning samt uppföljning av placerade elever i annan kommun.
Barnhälsa på förskolorna
Varje rektor i förskolan leder en barnhälsogrupp vid sin/sina förskolor. Syftet med barnhälsogruppen är att dela och utveckla sina kunskaper kring hur varje barn/barngrupp ska kunna stöttas utifrån sina förutsättningar.
Elevhälsa på skolorna
Alla elever inom skolan har tillgång till elevhälsa. Inom elevhälsan arbetar kurator, skolsköterska, specialpedagoger, speciallärre, socialpedagoger tillsammans med rektor och skolans personal. Elevhälsan har tillgång till skolpsykolog och skolläkare.
Specialpedagog
Specialpedagogen arbetar med eleven och elevens lärare för att eleven ska få den hjälp som behövs för att nå skolans kunskapskrav i alla ämnen. Om eleven har svårigheter i sitt skolarbete hjälper specialpedagogen till med att göra en utredning som ska ge en så bra bild som möjligt av vilken hjälp eleven behöver. Kartläggningen ska beskriva såväl elevens starka och svaga sidor, som lärandemiljön.
I elevhälsans specialpedagogiska insats kan bland annat ingå att:
- tillföra pedagogisk kompetens som ett stöd i det pedagogiska arbetet
- kartlägga hinder i lärmiljön
- arbeta med generella pedagogiska och praktiska anpassningar i lärmiljön
- utforma pedagogiska strategier
- genomföra utredningar och bedömningar i samband med utredning inför att åtgärdsprogram utarbetas
- delta i och ge stöd till lärare då pedagogiska utredningar genomförs, samt när åtgärdsprogram skrivs
- ge handledning och konsultation till pedagogisk personal
- följa upp och utvärdera elevhälsoarbete
- delta i arbetet med skolans struktur och organisation när det gäller värdegrund och likabehandling
Kurator
Kurator bidrar med psykosocial kompetens i alla delar som rör skolans elevhälsoarbete. Kurator samarbetar med eleven, familjen och skolans personal. Tonvikten ligger på det främjande och förebyggande arbetet och att ingripa i ett tidigt skede tillsammans med övrig personal på skolan. Kurator företräder elevens intressen i exempelvis samarbete med socialtjänst och BUP. Kurator arbetar med samtal på olika nivåer såsom till exempel stödjande, motiverande och utredande. Kurator är både en operativ och konsultativ resurs med elevhälsa som huvuduppgift. Vid behov av längre samtalsstöd eller behandling kan kurator hjälpa till med hänvisning till andra instanser. Från det att eleven fyllt 12 år kan skolkuratorn prata med eleven utan att meddela vårdnadshavare om samtalet.
Eleverna erbjuds trygghetssamtal hos kurator i årskurs 2, 5 och 8.
Kurator sammankallar skolans trygghetsgrupp.
Skolpsykologen
Skolpsykologen är centralt placerad och är en del av Centrala barn- och elevhälsan. Skolpsykologen arbetar främst hälsofrämjande och förebyggande på uppdrag från skolorna med handledning, utbildning, konsultation, råd, stöd, bedömning samt att tillföra psykologisk kompetens i skolornas elevhälsa.
Skolpsykologens arbete består bland annat av:
- Att ge handledning och konsultation till personal och arbetsledning i kommunens grundskolor.
- Att på skolans uppdrag, med samtycke från vårdnadshavare, göra begåvningsutredning på grundskolans elever.
- Remittera vidare till annan verksamhet som till exempel BUP.
- Att medverka vid EHT (Elevhälsoteamen) i grundskolan.
- Att på skolans uppdrag, med samtycke från vårdnadshavare, observera elever i skolmiljön och ge handledning kring elevens behov till ansvarig personal på skolan.
- Utbildningsinsatser till skolans personal
Skolsköterska och skolläkare
Både skolsköterska och skolläkare ingår i elevhälsans medicinska insats (EMI), som är en fortsättning på barnhälsovårdens hälsofrämjande och förebyggande insatser. EMI innebär bland annat att tillföra medicinsk kompetens som ett stöd i det pedagogiska arbetet, identifiera problem eller symtom hos elever som kan innebära att de är i behov av stöd/särskilt stöd och bidra med medicinsk kunskap om skydds- och riskfaktorer för elevers hälsa, lärande och utveckling.
Elevhälsans medicinska insats (EMI)
Både skolsköterska och skolläkare ingår i EMI, som är en fortsättning på barnhälsovårdens hälsofrämjande och förebyggande insatser.
I EMI kan bland annat ingå att:
- tillföra medicinsk kompetens som ett stöd i det pedagogiska arbetet
- bidra i arbetet med lärmiljön
- vid hälsobesöken identifiera problem eller symtom hos elever som kan innebära att de är i behov av stöd/särskilt stöd
- i samverkan med övrig skolpersonal arbeta för att ge eleverna kunskap om hälsosamma levnadsvanor
- bidra med medicinsk kunskap om skydds- och riskfaktorer för elevers hälsa, lärande och utveckling
- bevaka elevernas vaccinationstäckning så att kompletterande vaccinationer kan erbjudas, samt fullfölja vaccinationer enligt allmänna vaccinationsprogrammet för barn.
Skolsköterska
Inom EMI ingår vissa ansvarsfrågor såsom bland annat avvikelsehantering och patientsäkerhetsberättelse som i skolan hör till skolsköterskan. Skolsköterskan samverkar med skolans personal och följer elevernas lärande, utveckling och hälsa. EMI har inte ett behandlande eller utredanden uppdrag.
Enligt skollagen ska alla elever i grundskolan erbjudas tre hälsobesök jämt fördelat under skoltiden. I Oxelösunds kommun är de inplanerade under årskurs 1, 4 och 7. Hälsobesök/hälsouppföljningar därutöver genomförs vid behov eller vid vårdnadshavares önskemål. Under skoltiden fortsätter det svenska vaccinationsprogrammet i årskurs 2, 5 och 8.
Kontakt med skolläkare sker efter samråd med skolsköterska och bokas via skolsköterskan vid aktuell skola.
Skolläkare
Skolläkaren utför sitt uppdrag till stor del genom planerade och riktade hälsobesök. Skolläkaren samverkar regelbundet med övriga professioner i centrala barn- och elevhälsan.
Tystnadsplikt
Personal i barn- och elevhälsan har tystnadsplikt, vilket betyder att uppgifter om personliga förhållanden inte får lämnas ut utan godkännande av elev eller vårdnadshavare.
Anmälningsskyldighet
All personal i skolan har en skyldighet att anmäla till socialtjänsten om de får reda på eller misstänker att ett barn far illa. Vid dessa tillfällen upphävs tystnadsplikten.
Vilket stöd finns det?
Ibland behöver ett barn i förskolan eller en elev i skolan stöd utöver det vanliga. För en elev i skolan eller ett barn i förskolan kan stödet ske i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen eller i form av särskilt stöd. Det är rektor som bedömer barnets och elevens behov av stöd. Stödet utformas utifrån den enskildes behov.
Alla elever har rätt till ledning och stimulans i skolan för att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling utifrån sina förutsättningar. För vissa elever kan det innebära extra anpassningar eller särskilt stöd. Extra anpassningar och särskilt stöd ska skolan ge de elever som har svårt att uppfylla kunskapskraven. Skolan ska ge de anpassningar och det stöd som krävs, så långt det är möjligt, för att eleven ska uppnå kunskapskraven.
För mer information kring extra anpassningar och särskilt stöd, kolla Skolverket - extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sidan uppdaterad: