Välkommen att önska skola i skolvalet

Nu kan du som har barn som ska börja i förskoleklass eller årskurs 7 till hösten göra ett skolval och önska skola. 15 januari är sista ansökningsdag för val till förskoleklass och 31 januari inför årskurs 7. Läs här hur skolvalet går till och passa på att gå en digital rundvandring på skolorna via filmerna nedan.

Har du barn som ska börja förskoleklass eller årskurs 7 till hösten är du som vårdnadshavare välkommen att önska skola i skolvalet.

Önskar ditt barn gå kvar på sin skola även i årskurs 7 (Oxelöskolan eller Ramdalsskolan) behöver du inte göra ett skolval.

Ska ditt barn börja i skola i annan kommun är det viktigt att du meddelar oss det via utbildning@oxelosund.se

Sista ansökningsdag

Sista ansökningsdag för skolvalet är

• 15 januari för förskoleklass
  • 31 januari för årskurs 7.

Hur går skolvalet till?

Du ansöker i Självservice via e-tjänsten Grundskola - ansökan om plats. Länk till annan webbplats. Du loggar in med BankID. Välj dina önskade skolor och rangordna dina önskemål. Under våren kommer du att få ett erbjudande via mejl om vilken skola ditt barn har placerats på. Kom därför ihåg att samtliga vårdnadshavare måste registrera sin mejladress i e-tjänsten för att kunna se erbjudandet och annan viktig information.

Saknar du svenskt personnummer ansöker du genom att fylla i blanketten som finns på oxelosund.se/skolval. Länk till annan webbplats.

Hur får mitt barn en skolplacering?

Samtliga vårdnadshavare måste tacka ja till erbjudandet om skola för att vi ska kunna fortsätta behandla ditt ärende och skolpacera ditt barn på den erbjudna skolan.

Jag vill veta mer om skolorna

Du kan läsa mer och se en film om varje skola på respektive skolas webbsida:

Vad händer om jag inte gör ett skolval?

Om du inte gör ett skolval placerar vi ditt barn på en skola utifrån de regler som finns i riktlinjerna för skolplacering. Det gäller för barn som ska börja förskoleklass eller går i årskurs 6 på Peterslundsskolan. Går ditt barn på Oxelöskolan eller Ramdalsskolan och önskar gå kvar behöver du inte göra ett skolval. Ditt barn fortsätter att ha sin plats kvar på sin skola.

Jag vill veta mer om skolvalet och skolplacering

Här kan du läsa mer om skolvalet och skolplacering. Länk till annan webbplats.

Här kan du läsa kommunens riktlinjer för skolplacering. Pdf, 222.5 kB.

Vad gäller om jag önskar skolskjuts?

Rätten till skolskjuts utifrån riktlinjerna om skolskjuts gäller bara om du inte har önskat och fått placering på en annan skola än den kommunen annars hade placerat ditt barn på.

Här kan du läsa mer om skolskjuts. Länk till annan webbplats.

Sidan uppdaterad: