Publiceringsdatum:

Nedskräpning tar resurser från arbetet för ett fint Oxelösund

Många Oxelösundare sorterar rätt varje dag. Det gör stor skillnad. Samtidigt finns ett problem vid flera återvinningsstationer: avfall lämnas på fel plats. Det leder till mer städning, sämre återvinning och tar resurser från annat arbete för ett rent och trivsamt Oxelösund.

Oxelösunds kommun och Oxelö Energi arbetar varje dag för att Oxelösund ska vara en ren, fin och trivsam stad. Gator, parker, stränder och andra offentliga miljöer ska vara platser som är fina att bo på, besöka och vara stolt över.

Återvinningsstationerna är till för dina tomma förpackningar av papper, plast, metall och glas. På vissa stationer kan du också lämna textil. Möbler, soppåsar, matrester, leksaker, elektronik och annat skräp hör inte hemma där.

När avfall lämnas utanför behållarna räknas det som nedskräpning. Det är förbjudet enligt lag. Det gör också att mer tid och pengar behöver läggas på städning. Samtidigt fungerar återvinningen sämre när fel saker hamnar i behållarna.

Avfall är värdefullt när det sorteras rätt. Men när fel saker lämnas på återvinningsstationerna kostar det både tid och pengar, och återvinningen fungerar sämre. För att stationerna ska kunna finnas kvar behöver vi hjälpas åt att använda dem rätt ,säger Pernilla Stråhle, verksamhetschef avfall och återvinning på Oxelö Energi.

Oxelö Energi har under våren gjort flera insatser för att hålla återvinningsstationerna fina. Skyltar har bytts ut, vissa inkast har fått kedjor för att hindra fåglar från att dra ut förpackningar och ett regelbundet städschema har införts.

För att återvinningsstationerna ska fungera behöver vi hjälpas åt. När avfallet hamnar på rätt plats blir stationerna renare, återvinningen bättre och mer resurser kan användas till att hålla Oxelösund fint. 

Har du sett att det är stökigt vid en återvinningsstation? Rapportera gärna det till Oxelö Energi på oxeloenergi.se/avfall-och-atervinning/narsortera/felanmalan-atervinningsstation Länk till annan webbplats.

Så återvinner du rätt:

  • Lämna bara tomma förpackningar i rätt behållare.
  • Ställ aldrig avfall utanför behållarna.
  • Ta med avfallet hem om det är fullt.
  • Lämna grovavfall som till exempel möbler och annat skräp på rätt plats, till exempel på Återvinningscentralen på Föreningsgatan 45