Publiceringsdatum:

Företagsservice: Oxelösunds kommun topp 10 i Sverige!

Oxelösunds kommun klättrar återigen på listan över kommuner med bäst företagsservice i Sverige. I Sveriges kommuner och regioners (SKR) NKI-mätning (Nöjd-kund-index) placerar sig kommunen för första gången bland de 10 bästa - av landets alla kommuner. I SKR:s NUI-undersökning (Nöjd-upphandlings-index) tar Oxelösund förstaplatsen för tredje gången på fyra år!

När företag är i kontakt med kommunen handlar det ofta om myndighetsutövning och upphandling. I de nationella mätningarna av företagsservice får kommunerna värdefull återkoppling: Hur upplevs servicen? Vad kan förbättras?

NKI-undersökningen genomförs i samverkan mellan SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) och SBA (Stockholm Business Alliance), och mäter hur nöjda företagen är inom fyra centrala myndighetsområden: bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Oxelösund placerar sig på plats 10 i Sverige baserat på 2024 års ärenden, ett rejält kliv upp från den tidigare placeringen 47 baserat på 2023 års ärenden. Index bli nu 85,1 jämfört med tidigare 78,2. Det genomsnittliga resultatet för samtliga kommuner som deltar i undersökningen är 74 av 100.

För oss är det viktigt att möta företag med kunskap, engagemang och en vilja att hjälpa till inom lagens ramar. Genom att lyssna, ge råd och ha en öppen dialog skapar vi förståelse och bygger tillit. Det gör skillnad, säger Nils Erik Selin, chef för Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.

Parallellt mäter SKR även hur företag upplever kommunernas upphandlingsarbete i NUI-undersökningen. Här tar Oxelösund hem förstaplatsen i hela landet för tredje gången på fyra år (2021, 2023, 2024) och det som framför allt sticker ut är de höga betygen från anbudsgivare som inte vunnit upphandling med Oxelösunds kommun.

Richard Andersson, upphandlingschef, ser resultatet som ett kvitto på målmedvetet arbete.

Genom strategisk dialog och med fokus på förtroendebärande relationer, strävar vi mot att göra varje upphandling till en samhällsbyggande investering – till gagn för kommunen, näringslivet och varje enskild kommunmedlem, säger Richard Andersson, upphanlingschef, Oxelösunds kommun.

Kommunstyrelsens ordförande Dag Bergentoft (M) lyfter fram den långsiktiga effekten.

Ett starkt företagsklimat med en stark företagsservice byggs inte över en natt. Det kräver lyhördhet, samarbete och långsiktiga relationer – både i möten i vardagen, hantering av lagstyrda myndighetsärenden och i den kommunala upphandlingen. När kommunen och näringslivet jobbar i samma riktning skapar vi tillväxt för hela Oxelösund.

Ta del av hela undersökningen på skr.se Länk till annan webbplats.

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta att surfa på denna webbplats samtycker du till vår användning av cookies. Ta reda på mer genom att läsa vår sekretesspolicy.

Läs mer