Servering, livsmedel och försäljning
Ska du öppna eller ta över en restaurang eller ett kafé, en kiosk eller en livsmedelsaffär? Då måste du anmäla det till kommunen. Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen är tillsynsmyndighet för livsmedelsverksamheter som till exempel dricksvattenproducenter, butiker, bagerier, restauranger, skolkök och kaféer.
Du som livsmedelsföretagare är skyldig att känna till och följa lagstiftningen, och Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen har en skyldighet att kontrollera att du följer lagstiftningen.
Starta restaurang, café och annan livsmedelsverksamhet
Anmäl och registrera livsmedelsverksamhet
Anmäl och registrera livsmedelsverksamhet
Har du ett registrerat företag och vill starta livsmedelsverksamhet måste du anmäla och registrera din livsmedelsverksamhet.
Då behöver du anmäla
Du måste anmäla till miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen om du ska:
- starta en ny livsmedelsverksamhet
- ta över en befintlig livsmedelsverksamhet och ändrar bolagsform eller organisationsnummer
- flytta till andra lokaler, så att verksamheten får ny adress
- byta bolagsform, till exempel från enskild firma till aktiebolag. Eftersom verksamheten då får ett nytt organisationsnummer blir den också en ny juridisk person.
E-tjänst Registrering av livsmedelsverksamhet Länk till annan webbplats.
I e-tjänsten framgår vilka uppgifter som behöver lämnas.
Du får starta din verksamhet när du fått din registrering från oss. Om det har gått 14 dagar sedan vi tog emot din anmälan får du starta verksamheten, även om du ännu inte har fått något beslut. Använder du e-tjänsten måste du kolla att du fått ett bekräftelsemejl om att din anmälan är inkommen.
Då behöver du inte anmäla
Om du tar över ett befintligt aktiebolag och inte ändrar organisationsnumret behöver du inte anmäla. Däremot får du gärna berätta för oss om verksamheten får nya kontaktuppgifter, till exempel ny ansvarig kontaktperson.
Avgift för registrering
Alla livsmedelsverksamheter i Oxelösund måste vara registrerade hos miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. För registreringen tar vi ut en avgift som motsvarar en timmes handläggningstid, du hittar kommunens taxor och avgifter här
Tänk på att kostnaden gäller själva registreringen. Avgiften måste betalas även om du sedan bestämmer dig för att inte starta verksamheten. Registrera därför bara när du är säker på att verksamheten kommer att starta.
Vad händer om jag inte registrerar min livsmedelsverksamhet?
Om du har startat eller tagit över en livsmedelsverksamhet utan att senast 2 veckor innan anmäla det till miljö- och samhällsbyggnadsnämnden riskerar du att få betala en sanktionsavgift. Sanktionsavgift är en avgift som kan tas ut av miljö- och samhällsbyggnadsnämnden för överträdelser av livsmedelslagstiftningen.
Denna avgift är 1 % av föregående års omsättning, dock minst 5 000 kronor och högst 75 000 kronor. Vid byte av organisationsnummer är avgiften 0,5 % av omsättningen, med samma minimi- och maximibelopp. För statliga, kommunala eller landstingsverksamheter är sanktionsavgiften fastställd till 40 000 kronor.
Det är därför viktigt att du anmäler din verksamhet i tid för att undvika dessa kostnader.
Viktiga dokument vid start av livsmedelsverksamhet
Steg för steg till en säker livsmedelsanläggning Pdf, 5.1 MB.
Ändra eller avsluta livsmedelsverksamhet
Ändra eller avsluta livsmedelsverksamhet
Om din verksamhet har upphört eller bytt ägare ska detta meddelas till miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Då har vi möjlighet att avregistrera din verksamhet.
E-tjänst Ändring i befintlig verksamhet Länk till annan webbplats.
Riskklassificering och livsmedelskontroll
Risk- och erfarenhetsklassificering
Efter registrering, livsmedelskontroll för din verksamhet
När du har startat din livsmedelsverksamhet kommer vi att kontakta dig för att boka ett första besök. Vid detta besök gör vi en övergripande livsmedelskontroll, en så kallad revision, och går igenom hur livsmedelskontrollen fungerar.
Under besöket kontrollerar vi att uppgifterna i din anmälan stämmer. Vi bedömer också verksamhetens riskklassning, som avgör hur ofta din verksamhet behöver kontrolleras i framtiden.
Exempel på riskklassning:
- Restauranger som hanterar rått kött får en högre riskklassning
- Kiosker som endast säljer färdigförpackade livsmedel har en lägre riskklassning
Vi hjälper dig att förstå vad som gäller för din verksamhet och säkerställer att du uppfyller lagkraven för livsmedelssäkerhet.
Ny riskklassningsmodell för livsmedelsverksamheter 2024
Från och med 2024 införs en ny riskklassningsmodell för att bedöma hur mycket livsmedelskontroll din verksamhet behöver. Modellen har tagits fram av Livsmedelsverket Länk till annan webbplats. och ska användas av alla kommuner i Sverige.
Så fungerar riskklassningsmodellen
Riskklassningsmodellen tar hänsyn till olika faktorer i verksamheten, kallade aktiviteter, som påverkar riskerna i livsmedelshanteringen. Exempel på aktiviteter är nedkylning, kylförvaring, varmhållning, import och inköp av livsmedel.
Vid riskklassificeringen utgår vi från de uppgifter som du lämnar i din anmälan. Dessa uppgifter kan kompletteras vid vårt första besök eller vid senare kontakter. Det är därför viktigt att du informerar oss om din verksamhet förändras.
Fyra delar i riskklassningsmodellen:
- Huvudsaklig inriktning: Hur livsmedlen hanteras och sprids samt vilken typ av livsmedel det handlar om.
- Aktiviteter: Vad verksamheten gör, till exempel nedkylning eller import.
- Produktgrupper: Om verksamheten hanterar livsmedel med specialregler.
- Verksamhetens omfattning: Hur stor verksamheten är, vilket kan mätas i antal årsarbetskrafter eller mängden utgående livsmedel i ton.
Den nya modellen hjälper oss att anpassa livsmedelskontrollerna efter din verksamhets behov och risker. Om du har frågor eller vill veta mer, kontakta oss.
Reduktion
I den riskklassningsmodellen finns möjlighet till sänkt kontrollfrekvens, så kallad reduktion, om din verksamhet uppfyller något av följande:
- God efterlevnad av livsmedelslagstiftningen
- Uppvisande av giltigt certifikat från en tredjepartsstandard, som Livsmedelsverket granskat och tagit upp i sin förteckning
Om du har en certifiering kan du ta reda på om det är en giltig certifiering som Livsmedelsverket tagit upp i sin förteckning på Livsmedelsverkets webbplats Reduktion av kontrollfrekvens genom tredjepartscertifiering - Kontrollwiki (livsmedelsverket.se) Länk till annan webbplats.
Avgift för livsmedelskontroll
Som verksamhetsutövare betalar du en avgift för den kontroll som miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen utför i din livsmedelsverksamhet. Avgiften debiteras efter att kontrollen har genomförts och baseras på den totala kontrolltiden.
Vad ingår i kontrolltiden?
Kontrolltiden omfattar:
- Inspektörens besök i verksamheten.
- Förberedelse inför kontrollen.
- Efterarbete, som dokumentation och uppföljning.
Så beräknas avgiften:
Kontrolltiden (antal timmar) multipliceras med den aktuella timavgiften enligt kommunens taxa. Detta belopp utgör den faktura du får efter genomförd kontroll.
Avgifter för extra livsmedelskontroller
Utöver den ordinarie livsmedelskontrollen kan vi behöva genomföra ytterligare kontroller. Detta kan vara:
- Uppföljande kontroller för att säkerställa att brister som upptäckts vid tidigare inspektioner har åtgärdats.
- Klagomålskontroller för att utreda inkomna klagomål på en verksamhet.
Vad kostar extra kontroller?
- För dessa kontroller debiteras tid för handläggning och inspektion enligt vår aktuella timavgift, samt eventuella kostnader för provtagning och analys.
- Om ett klagomål visar sig vara obefogat behöver du inte betala någon avgift.
Din egen kontroll av verksamheten
Du som livsmedelsföretagare ska veta att maten du säljer är säker och rätt märkt. Verksamheten ska ske i lämpliga lokaler och ha den utrustning som krävs. Du ska kontrollera din egen verksamhet och se till att den uppfylla kraven i lagstiftningen. För att din egen kontroll ska bli bra måste du först och främst tänka på hur du arbetar för att uppnå de allmänna hygienreglerna på ett bra sätt. Det är oftast tillräckligt med goda hygienrutiner för att producera säker mat. Ytor och material ska vara täta, släta och lätta att rengöra. Några exempel på områden som kan utgöra grunden för den egna kontrollen:
- Personalens utbildning
- Personlig hygien
- Livsmedelsanläggningens lokaler, utrustning och underhåll
- Rengöring
- Skadedjursbekämpning
- Kontroll av temperaturer
- Kunna ge rätt information om maten
För att den egna kontrollen ska bli bra är det viktigt att tänka över hur just din verksamhet arbetar för att uppnå goda grundförutsättningar. Livsmedelsverkhet har riktlinjer för livsmedelsverksamheter Länk till annan webbplats.
Det är ofta tillräckligt med goda grundförutsättningar för att producera säker mat, men för alla verksamheter som hanterar oförpackade livsmedel ska också en faroanalys göras.
Faroanalys
Med hjälp av en faroanalys identifieras de faror och risker som är förknippande med livsmedelsproduktion och som inte elimineras eller minskas genom att kraven i grundförutsättningarna uppfylls.
För varje råvara och tillverkningssteg ska du tänka igenom vilka mikrobiologiska, kemiska, fysikaliska och allergena faror som finns. När du har gjort det, vet du vilka faror som ni måste ha kontroll över. Om dessa faror inte kan kontrolleras med hjälp av grundförutsättningarna måste en HACCP-plan upprättas.
Faraoanalys livsmedel Pdf, 67.5 kB.
HACCP
HACCP är ett arbetssätt för att ta reda på, bedöma och kontrollera alla faror i produktionen. Företag som hanterar eller bereder oförpackade livsmedel ska använda sig av HACCP för att hitta risker och ta fram rutiner för att minimera dessa. När du ska göra detta kan du ta hjälp av branschriktlinjer om det finns sådana för din bransch. Livsmedelsverket har tagit fram en lista över branschriktlinjer Länk till annan webbplats..
I Livsmedelsverkets framtagna branschriktlinjer finns det bra exempel på hur du utformar rutiner som används vid kontroll av livsmedelsanläggningar.
Matens spårbarhet
Alla livsmedelsföretagare måste i varje steg i livsmedelskedjan från "jord till bord" kunna tala om var livsmedlen kommer ifrån. Detta innebär att livsmedelsföretagare som levererar livsmedel till slutkonsument måste kunna uppge varifrån livsmedel och råvaror kommer ifrån. Livsmedelsföretag som är mellanhand eller grossist måste dessutom kunna uppge var de skickat sina livsmedel.
Information om allergener
Allergener betyder att det finns allergiframkallande ämnen i födoämnen som kan orsaka allergi. Den mat som oftast ger allergiska reaktioner är mjölk, ägg, fisk, skaldjur, baljväxter som jordnötter och soja, olika nötter, fröer och vete.
Som livsmedelsföretagare måste du kunna ge information om maträtter innehåller någon eller några av följande allergener:
- spannmål som innehåller gluten
- jordnötter
- nötter (mandel, hasselnöt, valnöt, cashewnöt, pekannöt, paranöt, pistaschmandel, macadamianöt)
- mjölk (laktos och mjölkprotein)
- kräftdjur
- blötdjur
- fisk
- ägg (även lysozym som kan benämnas som konserveringsmedel E1105)
- sojabönor
- selleri
- senap
- sesamfrö
- svaveldioxid och sulfit
- lupin
Misstänkt matförgiftning
På sidan Felanmälan finns information om våra rutiner vid anmälan om misstänkt matförgiftning
Om du vill sätta upp en uteservering behöver du först ansöka om tillstånd hos Polisen Länk till annan webbplats..
Om du vill göra en mer omfattande uteservering med till exempel större inhägnader, uppbyggnader och fasta markiser behöver du också söka bygglov.
Vill du servera alkoholhaltiga drycker på uteserveringen behöver du serveringstillstånd. Läs mer om serveringstillstånd längre ner på sidan.
Nya krav på återanvändbara muggar och matlådor från 2024
Från 1 januari 2024 måste den som serverar dryck eller snabbmat erbjuda kunden möjligheten att få maten eller drycken i återanvändbara muggar och matlådor. Det står i 17–20 §§ i Förordning (2021:996) om engångsprodukter.
Syftet är att minska användningen av engångsplast. Målet är att förbrukningen av engångsprodukter ska minska med 50 procent i Sverige till år 2026, jämfört med 2022. Alla verksamheter som omfattas av de nya reglerna ska bidra till att uppnå detta mål.
Vad innebär de nya lagkraven?
Berörda verksamheter ska till kund kunna erbjuda servering av dryck eller snabbmat i muggar och matlådor som är återanvändningsbara.
Den som ska erbjuda återanvändbara matlådor och muggar ska välja sådana som har minst negativ påverkan på miljö och människors hälsa.
De återanvändbara matlådorna och muggarna ska ingå i ett rotationssystem så att de kan användas igen. Det är upp till marknadens aktörer att skapa dessa rotationssystem.
Den som ska erbjuda återanvändbara muggar och matlådor ska på försäljningsstället med skriftlig information informera konsument om följande:
- Möjligheten att få dryck eller snabbmat serverad i en återanvändbar mugg eller matlåda
- Den miljöpåverkan som användningen av engångsmuggar och engångsmatlådor ger upphov till
- Fördelarna med minskad förbrukning av engångsmuggar och engångsmatlådor
Förslag på informationstext som kan användas finns bland annat att hitta på Naturvårdsverkets hemsida Länk till annan webbplats. och hos Håll Sverige Rent. Länk till annan webbplats.
Definitionen av begreppet ”snabbmat”
Kraven gäller för de verksamheter som tillhandahåller dryck eller snabbmat i engångsmuggar eller engångsmatlådor. I den nya lagstiftningen är definitionen av snabbmat följande:
- Mat som är avsedd att ätas direkt på försäljningsstället eller tas med för att kort efter försäljningen ätas på annan plats
- Mat som är avsedd att ätas ur förpackningen
- Mat som är färdig att ätas utan ytterligare tillagning, uppvärmning eller annan beredning som utförs av konsumenten. Detta innebär att försäljning av matlådor där maten ska värmas eller beredas ytterligare av konsument innan den konsumeras, inte omfattas av kravet
Kraven i den nya lagstiftning gäller även de verksamheter som erbjuder matlådor innehållande färska eller bearbetade livsmedel som inte kräver någon ytterligare beredning såsom frukter, grönsaker och efterrätter omfattas.
Undantag från kraven
Kraven gäller inte den som serverar snabbmat i en engångsmugg eller engångsmatlåda som enbart består av papper eller kartong som inte har modifierats kemiskt på ett sätt som fördröjer nedbrytningen. Andra typer av material omfattas inte av undantaget, exempelvis muggar eller matlådor som framtagits med hjälp av återvunnet material, såvida inte det återvunna materialet enbart består av papper. Det är även viktigt att tänka på att många muggar och matlådor i papper ofta innehåller en del plast, även dessa förpackningar omfattas av den nya lagstiftningen.
Kraven gäller inte den som tillhandahåller färre än 150 engångsmuggar eller engångsmatlådor per dag. Antalet som tillhandahålls ska beräknas som ett genomsnitt under de dagar som försäljningsstället är öppet under ett kalenderår. Den som inte omfattas av kraven och som inte väljer att tillhandahålla återanvändningsbara muggar och matlådor ska skapa rutiner för att säkerställa att inte fler än 150 engångsmuggar eller engångsmatlådor tillhandahålls per dag i genomsnitt. Från och med den 1 januari 2026 är det färre än 75 engångsmuggar eller engångsmatlådor som gäller.
Kraven gäller inte i de fall snabbmat eller dryck har fyllts i en engångsmatlåda eller en engångsmugg av en aktör i distributionskedjan som är oberoende av den aktör som slutligt tillhandahåller snabbmaten eller drycken. Säljer du enbart sådan snabbmat/dryck så behöver du inte erbjuda flergångs. Om delar av ditt sortiment utgörs av snabbmat/dryck som inte är färdigförpackad så gäller fortfarande kraven.
Livsmedelssäkerhet
De nya lagkraven på återanvändbara muggar och matlådor är inte en del av livsmedelslagstiftningen. Varje verksamhetsutövare ska dock inom livsmedelslagstiftningens ramar säkerställa att hanteringen och rotationen av återanvändbara muggar och matlådor ska kunna skötas utan att det påverkar livsmedelssäkerheten. Det kan till exempel handla om hantering av rena och smutsiga muggar samt matlådor och hur dessa förvaras samt att de ska rengöras, och vid behov desinficeras.
Vägledning och information
Definitioner kopplat till engångsprodukter enligt EU:s engångsplastdirektiv och förordningen för engångsprodukter samt information om exempelvis skillnader mellan olika produkter hittar du på Naturvårdsverkets webbplats. Länk till annan webbplats.
På samma webbplats har Naturvårdsverket också tagit fram en FAQ (Frågor och svar) med svar på vanliga frågor om de nya lagkraven för att stötta de företag som berörs av kraven.
Serveringstillstånd
Serveringstillstånd för alkoholhaltiga drycker
Du som vill sälja alkohol mot betalning måste ha ett serveringstillstånd.
Vi har ett samarbete med Nyköpings kommuns alkoholinspektörer kring ansökan, utredning och tillsyn av alkoholtillstånd/serveringstillstånd.
Du ansöker om serveringstillstånd genom e-tjänsten hos Nyköpings kommun Länk till annan webbplats.. Här kan du även göra ändringar, anmäla serveringspersonal med mera.
Kom ihåg att ansöka i god tid! Räkna med att tiden mellan att en komplett ansökan lämnats in och att det finns ett förslag till beslut är 6 veckor.
Ansökningsavgift ska betalas i samband med att du ansöker. Utredningen om din ansökan startar först när vi fått din betalning.
Ansökningsavgiften betalas till bg 991-1991 innan ansökan prövas.
Ange ref 62315-31120-27900. Se Avgifter och taxor 2024 Pdf, 78 kB.
Ansökan leder till utredning efter remisser från Polisen, Skatteverket, Kronofogden med flera. Vård- och omsorgsnämndens arbetsutskott i Oxelösunds kommun tar sedan beslut om serveringstillstånd.
Serveringstillstånd för folköl
Försäljningsställen som vill sälja eller servera folköl ska anmäla detta till miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen enligt alkohollagen (2010:1622). Enligt alkohollagen definieras folköl som ”Öl med en alkoholhalt som överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent”.
Försäljning eller servering av folköl får inte ske innan en anmälan har lämnats till miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.
Blankett – Anmälan om servering/försäljning av folköl Pdf, 28.8 kB.
Matkrav vid detaljhandel
Det är bara tillåtet att sälja folköl i en registrerad livsmedelsanläggning. Försäljning av folköl ska vara ett komplement till försäljning av matvaror. Det är till exempel inte tillräckligt att bara sälja godis, glass och kakor. Det ska finnas ett urval av mejeri, chark och torrvaror i sådan mängd att man kan göra i ordning en komplett måltid. Tillverkare av folköl får sälja folköl från tillverkningsanläggningen, utan att ha ett matvaruutbud.
Matkrav vid servering
Det är bara tillåtet att servera folköl i en registrerad livsmedelsanläggning. Servering av folköl får enbart ske i lokaler avsedda för stadigvarande verksamhet med livsmedel och där mat serveras samtidigt.
Egenkontrollprogram
Enligt alkohollagen ska företag som säljer eller serverar folköl ha ett egenkontrollprogram. Egenkontrollprogrammet ska bland annat beskriva vilka rutiner som ska tillämpas vid försäljning av folköl för att minimera antalet överträdelser av försäljningsbestämmelserna.
Egenkontrollprogrammet ska vara skriftligt och ska förvaras på försäljningsstället. Du behöver inte skicka en kopia på egenkontrollen tillsammans med anmälan.
Blankett – Egenkontrollprogram försäljning/servering folköl Pdf, 33.9 kB.
Avgift
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen tar ut en avgift motsvarande en timmes handläggningstid enligt gällande timtaxa för handläggning av anmälan.
För återkommande tillsyn av försäljning eller servering av folköl tar miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen ut en avgift efter utförd tillsyn. Avgiften som debiteras ska motsvara den nedlagda tiden i tillsynsärendet och beräknas utifrån gällande timtaxa. Här finns Oxelösunds kommuns aktuella taxor och avgifter
Tillsyn
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen utför regelbunden tillsyn av försäljning eller servering av folköl. Vid tillsyn kontrollerar miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen att försäljningsställe följer gällande lagstiftning. Det är näringsidkarens ansvar att se till att lagstiftningen på försäljningsstället följs.
Om reglerna inte följs
Både företagaren och anställda med kassaarbete skall kunna försäljningsreglerna och veta varför de finns. Företagaren själv eller någon som utsetts till försäljningsansvarig har ansvar för att egenkontrollprogrammet följs.
Det är förbjudet att sälja folköl till:
- Den som är under 18 år
- Till påverkade personer
- Till kunder där det finns särskild anledning att anta att de avser köpa åt någon som inte själv får köpa, (så kallade langare)
Den som säljer till underåriga, langare eller onyktra, den som inte kan visa upp ett egenkontrollprogram eller som på annat sätt bryter mot alkohollagen riskerar att få en varning eller försäljningsförbud. Den som lämnar ut varan eller säljer folköl utan att ha rätt till det kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
Tobak, tobaksfria nikotinprodukter, folköl, receptfria läkemedel och rökfria miljöer
Det krävs tillstånd för att sälja tobak
Enligt lag om tobak och liknande produkter (2018:2088) behöver du tillstånd om du ska sälja tobak.
Med tobak menas produkter som innehåller tobak, tillexempel:
- cigaretter
- cigariller
- cigarrer
- rulltobak
- piptobak
- snus
- vattenpipstobak
- portionstobak
Du får inte börja sälja tobak förrän du har fått ett tillstånd från miljö- och amhällsbyggnadsförvaltningen.
E-tjänst: Tobakstillstånd - ansökan Länk till annan webbplats.
Prövning av ansökan om tillstånd för tobaksförsäljning
När du ansöker om tillstånd att sälja tobaksvaror måste du visa att du är lämplig att bedriva verksamheten, både ekonomiskt och personligt. Om ansökan görs av ett företag (juridisk person), utreds även alla personer med betydande inflytande i företaget.
Personer med betydande inflytande kan vara:
- Aktieägare och finansiärer
- Styrelseledamöter och verkställande direktör
- Bolagsdelägare
- Närstående eller andra med roller i företaget
Samtliga som anses ha betydande inflytande kontrolleras under prövningen för att säkerställa att tillståndet hanteras ansvarsfullt.
Ansökningsavgift för tillstånd att sälja tobak
För att ansöka om tillstånd att sälja tobak måste du betala en ansökningsavgift. Avgiften ska betalas till Bankgiro 991-1991 innan ansökan prövas.
Viktigt att tänka på:
- Ange referensnummer 70822 31110 27109 49160 vid inbetalningen.
- Bifoga kvitto eller underlag på betalningen som en bilaga till din ansökan.
Observera:
Din ansökan kommer inte att behandlas förrän ansökningsavgiften har betalats. Avgiftens belopp är fastställt enligt miljö- och samhällsbyggnadsnämndens taxa för handel med receptfria läkemedel, folköl, tobaksvaror och tobaksfria nikotinprodukter. Du hittar aktuella Taxor och avgifter här
Egenkontrollprogram för försäljning av tobaksvaror
Om du säljer tobaksvaror måste du utföra egenkontroll för att säkerställa att försäljningen följer tobakslagen (2018:2088). Kontrollen ska dokumenteras i ett egenkontrollprogram som är anpassat efter din verksamhet.
Ditt ansvar som verksamhetsägare:
Du ansvarar för att ett egenkontrollprogram finns och används. Programmet ska beskriva rutiner för:
- Ålderskontroll vid försäljning
- Efterlevnad av regler för marknadsföring
- Kontroll av märkning på tobaksvaror
- Egenkontrollprogrammet är ett stöd för dig som näringsidkare och fungerar som ett viktigt underlag vid kommunens tillsyn av ditt försäljningsställe.
Vid ansökan om tobaksförsäljning:
När du ansöker om tillstånd hos miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen, måste du bifoga en kopia av ditt egenkontrollprogram. Ansökan är inte komplett utan detta dokument.
Se till att ditt program är uppdaterat och följer gällande lagstiftning.
Följande blanketter behöver fyllas i och bifogas till din ansökan:
Blankett – Finansieringsplan Finansieringsplan Tobak.pdf Pdf, 122.1 kB.
Blankett – Egenkontrollprogram EKP_tobak_Oxelösund.pdf Länk till annan webbplats.
Kontakta tillsynshandläggaren om du har frågor kring ansökan, egenkontrollprogram eller finansieringsplan. Längre ned på sidan finns våra kontaktuppgifter.
Anmäl förändringar i din verksamhet
Om det sker förändringar i ditt bolag som har tillstånd att sälja tobaksvaror är du skyldig att meddela miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen utan dröjsmål.
Exempel på förändringar som ska anmälas:
- Ändringar i ägarförhållanden eller styrelsesammansättning.
- Förändringar i försäljningsställets namn.
- Betydande ändringar i egenkontrollprogrammet.
Anmälan ska skrivas under av firmatecknare och skickas till miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Att anmäla förändringar i tid är viktigt för att tillståndet ska förbli giltigt och att verksamheten ska fortsätta följa gällande lagstiftning.
Blankett – Anmälan om ändring av tillståndspliktig försäljning Pdf, 206.4 kB.
Avsluta tobaksförsäljning
Om du vill sluta sälja tobak ska du avanmäla din försäljning. Skicka avanmälan till miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen så snart du bestämt dig för att avsluta försäljningen av tobak.
Blankett för avanmälan – avslutning av försäljning av tobak Pdf, 497.4 kB.
Om du bryter mot tobakslagen
Vid misstanke om eller upptäckt av olovlig tobaksförsäljning kan miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen vidta flera åtgärder för att minska risken för att försäljningen fortsätter eller upprepas.
Möjliga åtgärder:
- Inspektionsrapport: Informerar verksamhetsutövaren om vilka åtgärder som behöver vidtas för att minska risken för olovlig försäljning.
- Föreläggande: Ett krav på att specifika åtgärder ska genomföras för att förhindra att olovlig försäljning fortsätter.
- Varning: En påminnelse om att fortsatta överträdelser kan leda till allvarligare konsekvenser.
- Förbud: Ett beslut som förbjuder viss försäljning eller verksamhet.
Föreläggande och förbud kan förenas med vite, vilket innebär att ekonomiska påföljder kan utdömas om åtgärderna inte följs.Kommunens mål är att säkerställa att lagar och regler efterlevs för att skydda folkhälsan och upprätthålla rättvisa villkor för alla verksamhetsutövare.
I sista hand kan tillståndet för tobaksförsäljning återkallas om problemen kvarstår eller om verksamheten inte följer de krav som ställs.
Personalen har även ett personligt straffansvar och kan dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader. Detta om personalen bryter mot lagstiftningen och säljer tobaksvara till någon under 18 år, säljer tobaksvara vid misstanke om langning eller tillhandahålla tobaksvaror som är felaktigt märkta, till exempel saknar hälsovarning eller felaktig hälsovarning.
Näringsidkaren har även ett straffansvar och kan dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader om försäljning av tobak sker utan att det först är anmält till kommunen. Eller om försäljning sker trots att kommunen har gett försäljningsförbud. Eller om man tillhandahåller tobaksvaror som är felaktigt märkta.
För att skydda människor för passiv rökning och för att avnormalisera rökningen i samhället finns det miljöer där är förbjudet att röka, så kallade rökfria miljöer. Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter reglerar var det inte är tillåtet att röka.
Enligt lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter är det förbjudet att röka i lokaler för skola och barnomsorg, hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, restauranger och serveringsställen, hotell och tillfälliga boenden, samt lokaler dit allmänheten har tillträde.
Förbudet att röka gäller även allmänna platser som:
- Lekplatser som allmänheten har tillträde till.
- Utomhusmiljöer vid skola, fritidshem och förskolor.
- Uteserveringar utanför till exempel restauranger och caféer.
- Vid entréer till myndighetslokaler och offentliga lokaler.
- Vid entréer till lokaler och andra utrymmen som omfattas av rökförbud enligt lagen om tobak och liknande produkter, till exempel entréer till restauranger och lokaler för hälso- och sjukvård.
- I områden i anslutning till färdmedel som finns utomhus, till exempel busshållplatser och taxizoner. Även andra utomhusområden som är avsedda för resenärer, exempelvis biljettområden och gångbanor i anslutning till spårområdet omfattas av förbudet.
- Inom inhägnade platser utomhus som huvudsakligen är avsedda för idrottsutövning, det vill säga idrottsanläggningar. Rökförbudet gäller inte bara platser för själva idrottsutövandet, utan även platser som används för andra ändamål, exempelvis försäljning, under förutsättning att dessa platser ligger inom det inhägnade området. Om idrottsanläggningen används för andra aktiviteter och arrangemang, till exempel konserter och mässor, omfattas den fortfarande av rökförbudet.
Det är förbjudet att inom rökfria miljöer:
- Röka tobak
- Röka örtprodukter
- Använda elektroniska cigaretter, e-cigaretter
- Använda njutningsmedel som motsvarar rökning men som inte innehåller tobak, exempelvis smaksatta stenar, vattenpipa
- Inhalera tobak som förångats eller upphettats på annat sätt, vattenpipa.
Vem har ansvaret?
Det är den som äger, driver eller disponerar över en lokal eller ett område utomhus som ansvarar för att rökförbudet upprätthålls. Beroende på förutsättningarna på platsen kan det alltså vara en verksamhet eller en fastighetsägare som är ansvarig för att se till att förbudet efterlevs. Den som ansvarar för att förbudet efterlevs ska se till att:
- Ta bort befintliga askkoppar.
- Informera genom skyltar och muntligt om rökförbudet.
Om personer trots tillsägelse fortsätter att röka, eller inte lämnar platsen efter tillsägelse kan man be polis eller ordningsvakt om hjälp.
Om du upptäcker brister gällande rökförbudet ska du vända sig direkt till den ansvariga verksamheten eller fastighetsägaren.
Det är miljö- och samhällsbyggnadsnämnden som är kommunens tillsynsmyndighet enligt lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter när det gäller rökfria miljöer.
Elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare
Elektroniska cigaretter är en produkt som kan användas för att få i sig nikotinånga via ett munstycke eller annan apparatur. Påfyllningsbehållare är en behållare som innehåller vätska med nikotin och som kan användas för att fylla på en elektronisk cigarett. Du som ska sälja dessa produkter behöver anmäla detta till miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.
Anmälan
Försäljningsställe som ska sälja elektroniska cigaretter (e-cigg) och påfyllnadsbehållare ska anmäla sin försäljning till miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.
Du måste anmäla innan du börjar sälja produkterna. Du ska samtidigt skicka med en kopia på verksamhetens egenkontrollprogram.
Egenkontrollprogram
Den som bedriver försäljning eller gränsöverskridande distansförsäljning ska utföra egenkontroll för att kontrollera att försäljningen och hanteringen i övrigt av e-cigaretter och påfyllningsbehållare sker i enlighet med gällande lagstiftning. Du behöver se till att det finns ett lämpligt, skriftligt, egenkontrollprogram som säkerställer att försäljningen uppfyller lagens skyldigheter.
Egenkontrollprogrammet ska finnas tillgängligt vid en tillsyn, det vill säga finnas tillgänglig på försäljningsstället. En kopia på egenkontrollprogrammet ska även skickas in vid anmälan om försäljning.
Tillsyn
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen utför regelbunden tillsyn av försäljningen av elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare. Vid tillsyn kontrollerar vi att försäljningsställe följer gällande lagstiftning. Det är näringsidkarens ansvar att se till att lagstiftningen på försäljningsstället följs.
Avgift
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen tar ut en avgift motsvarande en timmes handläggningstid enligt gällande timtaxa för handläggning av anmälan.
För återkommande tillsyn av försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare tar miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen ut en avgift efter utförd tillsyn. Avgiften som debiteras ska motsvara den nedlagda tiden i tillsynsärendet och beräknas utifrån gällande timtaxa.
Från och med den 1 augusti 2022 gäller lagen om tobaksfria nikotinprodukter. Det innebär att du behöver anmäla din försäljning av tobaksfria nikotinprodukter till kommunen. En tobaksfri nikotinprodukt är en produkt utan tobak som innehåller nikotin för konsumtion.
Vad innebär lagstiftningen?
Lag om tobaksfria nikotinprodukter (2022:1257) innebär bland annat att tobaksfria nikotinprodukter bara får säljas till den som fyllt 18 år, den som säljer dessa produkter ska förvisa sig om mottagarens ålder på varje försäljningsställe. På försäljningsstället ska finnas ett tydligt och klart synbart meddelande med information om förbudet mot att sälja eller lämna ut tobaksfria nikotinprodukter till den som inte har fyllt 18 år.
Anmälan
Om du vill sälja tobaksfria nikotinprodukter måste du först anmäla detta till miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Du måste anmäla innan du börjar sälja produkterna. Till din anmälan behöver du skicka med en kopia på verksamhetens egenkontrollprogram.
Blankett – Anmälan försäljning av tobaksfria nikotinprodukter Pdf, 324.9 kB.
Egenkontrollprogram
Den som bedriver försäljning eller gränsöverskridande distansförsäljning ska utföra egenkontroll för att kontrollera att försäljningen och hanteringen i övrigt av tobaksfria nikotinprodukter sker i enlighet med gällande lagstiftning. Du behöver se till att det finns ett lämpligt, skriftligt, egenkontrollprogram som säkerställer att försäljningen uppfyller lagens skyldigheter.
Egenkontrollprogrammet ska finnas tillgängligt vid en tillsyn, det vill säga finnas tillgänglig på försäljningsstället. En kopia på egenkontrollprogrammet ska även skickas in vid anmälan om försäljning.
Blankett – Egenkontrollprogram LTN-produkter Pdf, 170.1 kB.
Tillsyn
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen utför regelbunden tillsyn av försäljningen av tobaksfria nikotinprodukter. Vid tillsyn kontrollerar miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen att försäljningsställe följer gällande lagstiftning. Det är näringsidkarens ansvar att se till att lagstiftningen på försäljningsstället följs.
Avgift
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen tar ut en avgift motsvarande en timmes handläggningstid enligt gällande timtaxa för handläggning av anmälan.
För återkommande tillsyn av försäljning av tobaksfria nikotinprodukter tar miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen ut en avgift efter utförd tillsyn. Avgiften som debiteras ska motsvara den nedlagda tiden i tillsynsärendet och beräknas utifrån gällande timtaxa.
Vissa receptfria läkemedel, som lämpar sig för egenvård, får säljas i detaljhandeln. Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att kontrollera de verksamheter som säljer receptfria läkemedel.
Anmälan
Butiker som vill sälja receptfria läkemedel ska anmäla det till Läkemedelsverket. Anmälan ska ske innan påbörjad försäljning. Nedan hittar du en länk till Läkemedelsverkets hemsida där du kan anmäla din försäljning.
Egenkontrollprogram
Varje butik är skyldig att ha ett egenkontrollprogram för verksamheten. Information om egenkontrollprogram och förslag på mall för egenkontrollprogram finns på Läkemedelsverkets hemsida, följ länken nedan.
Mallar och stöd | Läkemedelsverket (lakemedelsverket.se) Länk till annan webbplats.
Du kan även hitta skyltar och dekaler för utskrift eller beställning hos Läkemedelsverket.
Regler och vägledning
Det finns flera olika regler för försäljning av receptfria läkemedel, regelverk och vägledning av lagstiftningen finns på Läkemedelsverkets hemsida, följ länken nedan.
Att sälja receptfria läkemedel | Läkemedelsverket (lakemedelsverket.se) Länk till annan webbplats.
Tillsyn
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen har ansvar för att kontrollera de verksamheter som säljer receptfria läkemedel.
Avgift
För återkommande tillsyn av försäljning av receptfria läkemedel tar miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen ut en avgift efter utförd tillsyn. Avgiften som debiteras ska motsvara den nedlagda tiden i tillsynsärendet och beräknas utifrån gällande timtaxa. Länk till hemsida där taxa finns.
Om reglerna inte följs
Om vi upptäcker allvarliga brister vid försäljningsstället är miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen skyldig att skicka en bristrapportering till Läkemedelsverket.
Detsamma gäller om mindre brister inte åtgärdas efter uppmaning från miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Läkemedelsverket driver sedan ärendet vidare.
Torghandel
Bokning, regler och avgifter för torghandel
Varmt välkommen att bedriva torghandel på Järntorget i Oxelösund! Här hittar du information om hur du hyr plats för torghandel i Oxelösund och vilka villkor det är som gäller.
Karta över tillgängliga platser att hyra för torghandel Pdf, 1.6 MB.
Hur du bokar en torgplats på Järntorget
Torgplats bokas i vår e-tjänst Boka plats för torghandel (oxelosund.se) Länk till annan webbplats.
Du får en bekräftelse via e-post att platsen är bokad.
Om du har angett att du vill ha elskåp möter Kustbostäder dig på plats på morgonen och öppnar elskåpet till dig.
Avgifter
En fast saluplats får användas på bestämd tid, minst 4 månader högst 1 år. En tillfällig saluplats får användas endast den dagen som du har bokat och fått bekräftelse på.
Oxelösunds kommun tar normalt ut en avgift för markhyra. En fullständig förteckning av avgifterna finns i dokumentet Taxa för markupplåtelse och torghandel i Oxelösunds kommun Pdf, 231.6 kB.
Torghandel, | Måndag-lördag/årsbasis | 3x2 meter | 5000 kr |
Torghandel, | Fredagshandel/årsbasis | 3x2 meter | 2500 kr |
Torghandel, | Måndag-lördag, fyra månader | 3x2 meter | 4000 kr |
Torghandel, | En dag | 3x2 meter | 200 kr |
Torghandel, | Måndag-lördag/årsbasis | 6x2 meter | 10 000 kr |
Torghandel, | Fredagshandel/årsbasis | 6x2 meter | 5000 kr |
Torghandel, | Måndag-lördag, fyra månader | 6x2 meter | 8000 kr |
Torghandel, | En dag | 6x2 meter | 400 kr |
Regler för torghandel
Försäljning får pågå under tiderna:
helgfria vardagar måndagar-fredagar kl 07.00-18-00
lördagar kl 08.00-15.00.
På påskafton, pingstafton, midsommarafton och nyårsafton får torghandel inte pågå efter klockan 15.00.
Du får börja förbereda din plats en timme innan försäljningstiden börjar.
Senast 30 minuter efter försäljningstidens slut ska avfall och annat skräp från rörelsen samlas ihop och föras bort alternativt lägga det i en behållare för sopor. Det är torghandlaren som ser till att saluplatsen hålls ren och snygg. Spill från fordon ska saneras.
Här hittar du Oxelösunds kommuns ordningsregler för torghandel
Du ska sälja dina varor på den anvisade torgplatsen. Du får inte överlåta denna till någon annan. Försäljningen ska ske från ett öppet torgstånd, torgvagn, bord eller liknande som har godkänts av kommunen.
Kontakta oss
Du kan ringa oss under våra telefontider. Om du vill boka en telefontid eller videomöte vid ett annat tillfälle, mejlar du till miljo@oxelosund.se och berätta vad ditt ärende gäller och att du vill boka en tid.
Telefontider Miljö
Tisdagar kl. 9-11
Onsdagar 13-15
Fredagar kl. 9-11
Oxelösunds kommun
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
613 81 Oxelösund
Besöksadress
Höjdgatan 26
Telefon 0155-380 00
E-post miljo@oxelosund.se
Sidan uppdaterad: