Kvalitetsdata
I Oxelösunds kommun arbetar vi för att våra verksamheter ska hålla hög kvalitet och skapa största möjliga värde för medborgarna. Genom att följa upp, jämföra och analysera våra resultat utvecklar vi kommunens service på ett långsiktigt och hållbart sätt.
Som en del av vårt systematiska kvalitetsarbete samlar och analyserar vi kvalitetsdata från olika verksamheter. Vi deltar i nationella undersökningar och jämför våra resultat både över tid och med andra kommuner. På så sätt kan vi se hur väl vi uppfyller lagar, mål och krav – och identifiera områden där vi kan förbättra oss ytterligare. Kvalitetsdata är ett viktigt verktyg för att säkerställa att Oxelösunds kommun utvecklas i takt med invånarnas behov och förväntningar.
Kommunens Kvalitet i Korthet (KKIK)
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) genomför varje år en kvalitetsundersökning där Oxelösunds kommun är med. Undersökningen ger en övergripande bild av kommunens kvalitet och effektivitet, och resultaten jämförs med andra kommuner. Det ger oss en värdefull lägesbild av vår verksamhet.
Färgerna rött, gult och grönt används för att visa hur resultatet ligger till jämför med andra. Grönt betyder att Oxelösund är bland de 25 % bästa kommunerna, gult bland de 50 % mellersta och rött bland de 25 % sämsta.
KKiK Oxelösund 2025 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kolada – jämför och analysera kommunens verksamhet
Kolada Jämföraren är ett verktyg i den öppna och kostnadsfria databasen Kolada som är designad för att göra jämförelser och analyser av kommuners och regioners verksamheter enklare. Den presenterar färdiga urval av nyckeltal i tabeller och diagram för olika områden och verksamheter, och visar hur en kommuns resultat står sig mot andra.
Kolada Oxelösunds kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Öppna jämförelser
Öppna jämförelser är Socialstyrelsens årliga undersökning som innehåller indikatorer och nyckeltal på lokal, regional och nationell nivå. Syftet är att ge insyn i hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens kvalitet samt möjliggöra jämförelser över hela landet. Resultaten används för att analysera, följa upp och utveckla verksamheterna på olika nivåer.
Öppna jämförelser av äldreomsorgen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Öppna jämförelser av stöd till personer med funktionsnedsättning, LSS Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Öppna jämförelser av kommunal hälso- och sjukvård Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hemtjänstindex
Hemtjänstindex ger en helhetsbild av hur bra en kommun är på att leverera hemtjänst, utifrån seniorernas perspektiv. Indexet fångar upp hela processen, från att behov av hemtjänst uppstår, via ansökan, biståndsbeslut, uppstart och utförande av hemtjänsten. Indexet väger samman alla relevanta mätningar och all relevant fakta och statistik.
Oxelösunds kommun fortsätter att ta steg framåt inom hemtjänsten och klättrar 43 placeringar i årets Hemtjänstindex. Vi hamnar nu på plats 227 jämfört med förra årets 270. Hemtjänstindex, som tas fram av SPF Seniorerna, ger en helhetsbild av hemtjänstens kvalitet i Sveriges kommuner utifrån seniorernas perspektiv.
Hemtjänstindex 2024 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Statistikdatabasen, Statistiska centralbyrån
Statistikdatabasen är en gratis webbaserad tjänst från Statistiska centralbyrån (SCB) där allmänheten kan hitta och analysera officiell statistik från SCB och 14 andra myndigheter. Databasen innehåller statistik inom många ämnen, från befolkning och ekonomi till miljö och utbildning, och kan användas för att själv ta fram tabeller och sammanställningar.
Näringsliv – undersökning och ranking
Undersökningar och rankningar som rör näringsliv och företagsklimat där Oxelösunds kommun ingår. Genom att jämföra både med andra kommuner och med oss själva över tid får vi ett viktigt beslutsunderlag för att rikta insatser, förbättra service och stärka näringslivets villkor i Oxelösund.
Sidan uppdaterad: