Dialog och synpunkter
Kommunens politiker fattar beslut om sådant som påverkar dig i din vardag, till exempel om förskolor och skolor som ditt barn går i, om gator, parker och hur ditt bostadsområde ska utvecklas.
Som kommuninvånare kan du ställa frågor till kommunfullmäktige eller lämna förslag till verksamheterna. Om du fått ett beslut som du tycker är fel som rör dig, så kan du överklaga det.
I Oxelösunds kommun finns flera möjligheter att göra sin röst hörd och få svar på sina frågor. Utöver att ringa eller skicka brev/e-post direkt till politiker eller verksamheterna finns möjligheten att lämna medborgarförslag, e-förslag samt möjlighet att skicka in synpunkter i ”Säg vad du tycker”.
Ställ en fråga till kommunfullmäktige
Du som bor i Oxelösund eller äger en fastighet här kan ställa en fråga direkt till kommunfullmäktige under allmänhetens frågestund. Det är ett tillfälle för invånare att få svar från ansvariga förtroendevalda i kommunstyrelsen och nämnderna.
Frågan ska handla om ett ämne av allmänt kommunalt intresse och röra kommunens verksamheter. Den får inte handla om enskilda personärenden eller beslut som rör enskilda individer. Förtroendevalda har inte rätt att ställa frågor under frågestunden.
Frågor ska skickas skriftligt till registrator@oxelosund.se senast klockan 16.00 två vardagar före sammanträdet. Frågan ska vara kortfattad, utan delfrågor och kunna läsas upp inom tre minuter.
Vid sammanträdet ska du närvara antingen fysiskt eller digitalt. Antingen du själv eller fullmäktiges ordförande läser upp frågan innan den besvaras. Efter att du fått svar har du rätt att ge en replik på högst två minuter. Den som svarat har då möjlighet att kort kommentera din replik.
Fullmäktiges ordförande avgör om en fråga inte ska besvaras och meddelar i så fall varför.
Lämna en synpunkt - Säg vad du tycker
Det är viktigt att du berättar vad du tycker, då kan vi bli bättre. Vi tar gärna emot dina synpunkter på vår verksamhet. Du kan lämna din synpunkt direkt via formuläret "Säg vad du tycker" Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller använda vår särskilda blankett "Säg vad du tycker" som du kan ladda ner här.
Pdf, 60.2 kB.
Det går naturligtvis också bra att skriva via e-post till registrator@oxelosund.se eller i ett vanligt brev, som du skickar till Oxelösunds kommun, 613 81 Oxelösund.
Vill du hellre lämna dina synpunkter muntligen går det bra att kontakta oss. Du når oss genom Kommuncenter på telefon 0155-380 00.
Dina synpunkter registreras i vårt diariesystem och blir därmed en offentlig handling. Du kan välja att vara anonym, men då har vi inte möjlighet att nå dig med besked.
Vi följer upp alla synpunkter som lämnas på vår verksamhet. Du kommer att få besked om vad som händer i ditt ärende inom 3 veckor.
E-förslag
Alla invånare i Oxelösund har möjligheten att lämna e-förslag som andra kan rösta på. Om ett enskilt förslag får 50 röster eller fler inom tre månader kommer det att behandlas i ansvarig nämnd.
Här kan du se alla aktuella e-förslag Länk till annan webbplats.
Hur gör jag om jag vill lämna in ett e-förslag?
Här kan du lämna ett e-förslag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Alla förslag granskas före publicering för att säkerställa att förslaget inte bryter mot kommunens riktlinjer för e-förslag.
E-förslag publiceras inte när det:
- omfattar flera olika ämnen eller åtgärder
- är oläsligt
- inte berör kommunens verksamhet
- bryter mot svensk lag, är diskriminerande eller på annat sätt olämpligt
- gäller myndighetsutövning emot enskild som till exempel bygglov och ekonomiskt bistånd
- är snarlikt ett tidigare inlämnat e-förslag som lämnats in under de senaste 12 månaderna
- har fattats ett beslut i frågan de senaste 12 månaderna i nämnd eller styrelse
Efter granskningen får du ett meddelande via e-post om att ditt förslag finns tillgängligt för röstning på hemsidan.
Lämna ett medborgarförslag i Oxelösunds kommun
Ett medborgarförslag är din möjlighet att påverka och föreslå förändringar eller förbättringar i kommunen. Förslaget ska vara konkret och handla om något som ligger inom Oxelösunds kommuns ansvarsområde.
Vem kan lämna in medborgarförslag?
Alla som är folkbokförda i Oxelösund kan lämna ett medborgarförslag – även personer under 18 år och utländska medborgare utan rösträtt.
Det finns tre olika sätt att lämna in ett medborgarförslag:
- Digitalt i vår e-tjänst: Skicka in ditt förslag i e-tjänsten för medborgarförslag
Länk till annan webbplats.. Bank-ID krävs.
- Skriftligt med post: Skriftligt förslag som du skickar med post. Medborgarförslaget ska vara undertecknat och du måste ange din bostadsadress. Skicka förslaget till:
Oxelösunds kommun
Kommunstyrelseförvaltningens kansli
613 81 Oxelösund - Skriftligt vid kommunfullmäktige: Lämna ett skriftligt och undertecknat förslag (din bostadsadress måste stå med i förslaget) direkt till kommunfullmäktiges ordförande vid ett sammanträde.
Vad händer med ditt förslag?
När förslaget lämnats in tas det upp på kommunfullmäktiges sammanträde och besvaras sedan av berörd nämnd.
Om förslaget är av principiell betydelse, större vikt eller rör flera nämnder besvaras det av kommunfullmäktige.
Överklaga ett beslut fattat av kommunen
Överklaga ett beslut fattat av kommunen
Om du tycker att kommunen har fattat ett beslut som är fel kan du överklaga. Det finns två sätt att överklaga.
Det finns en mycket viktig tidsgräns att hålla reda på om man tänker överklaga.
I Förvaltningslagen framgår att man ska överklaga inom tre veckor från det man tagit del av ett beslut. Det finns också preciserat när man anses ha tagit del av ett beslut, beroende på hur delgivningen skett.
1. Överklaga ett beslut som berör dig personligen – så kallat förvaltningsbesvär
Om du som privatperson har drabbats av ett beslut som kommunen fattat, till exempel om bygglov, socialt stöd såsom LSS (Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade) eller dispens från kommunens sophämtning, kan du överklaga det.
Ett sådant klagomål kallas förvaltningsbesvär och får endast göras av den person, som direkt berörs av beslutet. Om beslutet gäller barn eller personer med utvecklingsstörning, får förälder eller vårdnadshavare överklaga.
2. Överklaga ett övergripande beslut – så kallat laglighetsprövning
Kommunen fattar en mängd beslut i olika frågor och ärenden. Kommunen är skyldig att följa vad som står i kommunallagen. Alla beslut ska ha stöd i lagen.
Var medveten om ditt missnöje
Som privatperson är det viktigt att du håller isär vad du är missnöjd med. Anser du att beslutet är felaktigt utifrån lagen sett, så ska du överklaga.
Är du däremot missnöjd över hur ditt ärende har skötts, eller hur du har blivit bemött, ska du först vända dig till chefen på respektive enhet i kommunen. Prata med dem och framför dina synpunkter. Ger inte det effekt kan du vända dig till statens ombudsmän som ett nästa steg.
Om du har klagomål på hur socialtjänsten sköter ditt ärende, kan du också i andra hand vända dig till förvaltningsrätten.
Förvaltningsbesvär
Förvaltningsbesvär ställs till Förvaltningsrätten men lämnas till den ansvarige på kommunen.
Du som är folkbokförd, äger fastighet eller är taxerad till kommunalskatt i Oxelösunds kommun har rätt att överklaga ett beslut. Det kan till exempel vara beslut om byggnadslov eller socialt bistånd.
När du överklagar ett myndighetsbeslut så riktar du din överklagan till förvaltningsrätten. Vem som är ansvarig på kommunen står på det beslut du tidigare fått.
Kommunen ska tillsammans med ditt beslut upplysa dig om hur du gör för att överklaga. Överklagan ska vara skriftlig och inkomma inom tre veckor från det att du fick del av beslutet. Om överklagan kommer in för sent avvisar kommunen överklagandet.
Ärendets gång
Överklagan lämnas till de ansvariga på kommunen, det kan vara en nämnd, ett utskott eller en tjänsteman, som gör en bedömning om ärendet ska omprövas eller inte.
Det är vanligen länsstyrelsen eller förvaltningsrätten som prövar om lagen har följts på ett riktigt sätt när beslutet fattades. Prövningen vid förvaltningsbesvär är fullständig och omfattar både lagligheten och lämpligheten i beslutet.
Länsstyrelsen eller förvaltningsrätten kan antingen komma fram till att allt har gått rätt till och att beslutet fortsätter gälla. Då kvarstår beslutet. Eller så bedömer de att beslutet är fel och att det inte ska gälla.
Förvaltningsrätten kan fatta ett nytt beslut och bestämmer då vad som ska gälla i stället.
Laglighetsprövning
Laglighetsprövning skickas till förvaltningsrätten
Om du tycker att kommunen fattat ett felaktigt övergripande beslut, kan du överklaga beslutet genom att begära laglighetsprövning. Det kan röra sig om ett beslut som fattats av kommunens politiska organ eller beslut av tjänstemän på uppdrag av ett politiskt organ.
Överklagandet innebär att förvaltningsrätten prövar om beslutet har fattats i enlighet med lagen. Förvaltningsrätten fattar inte något nytt beslut i ditt ärende. De bara avgör om kommunen gjort rätt eller fel. Om kommunen gjort fel måste kommunen på något sätt behandla ärendet igen.
Du som är folkbokförd, äger fastighet eller är taxerad till kommunalskatt i Oxelösunds kommun har rätt att överklaga ett beslut.
Din överklagan ska vara skriftlig och inkomma till Förvaltningsrätten i Linköping inom tre veckor från den dag det färdiga protokollet anslagits på kommunens digitala anslagstavla.
Här hittar du kommunens digital anslagstavla
Så här skriver du en överklagan
När du har bestämt dig för att överklaga ett beslut, måste du göra det skriftligt. Att veta hur man ska skriva är inte så lätt, speciellt om man aldrig har gjort en överklagan tidigare. I ditt beslut ska det framgå hur du överlagar men här kommer lite extra hjälp till dig.
En del saker måste ingå i en överklagan för att den ska vara giltig. Du måste också tala om varför du överklagar och veta till vem du ska rikta din överklagan till.
Instruktioner för hur du skriver en överklagan
Här finns en mall, ett exempel, på hur du kan skriva. Texten som är skriven med fet stil ska vara med i din överklagan. Texten skriven med vanlig stil förklarar vad du ska skriva.
Datum Här skriver du dagens datum.
Till: Förvaltningsrätten i Linköping
Om det är första gången du överklagar ett beslut vänder du dig till förvaltningsrätten.
Klagande: Det är du som är den klagande. Här skriver du ditt förnamn, efternamn, personnummer, adress, telefonnummer och om du har en e-postadress.
Saken: Här skriver du vad du vill överklaga. Tala om vad det är du inte fått. Exempel: ”Jag har fått avslag i min ansökan om färdtjänst”.
Överklagat avgörande: Avgörande är här samma sak som det beslut du har fått. Du ska först skriva vilken kommun som har fattat beslut. Överst i beslutet finns ett diarienummer, som kan förkortas dnr. Alla beslut får ett diarienummer och det är ett registreringsnummer. Domar från förvaltningsrätten får målnummer.
När du överklagar till förvaltningsrätten ska du skriva namnet på din kommun, kommunens beslut, datum för beslutet och diarienummer.
Sedan skriver du: Jag vill överklaga beslutet.
Jag yrkar på
Här skriver du vad du vill ha. Skriv hur du vill att ditt beslut ska ändras.
Skälen för min överklagan är
Här skriver du varför du tycker att beslutet är fel och varför du har rätt att få den hjälp som du har sökt.
Om du har intyg som styrker dina argument skickar du med dem. Du kan också skicka in din överklagan och komplettera med intygen. Då ska du skriva så här: Jag kommer senare att komplettera överklagandet.
Om du vill gå till domstolen och prata om ditt ärende, så skriver du: Jag hemställer om muntlig förhandling.
Skriv under brevet med ditt namn. Under din namnteckning skriver du ditt namn med tydliga bokstäver, det vill säga ett namnförtydligande.
Hantering av personuppgifter
För Oxelösunds kommun är det viktigt att du ska känna dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter på ett säkert och lagligt sätt. Här kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.
Sidan uppdaterad: