Dialog och synpunkter
Kommunens politiker fattar beslut om sådant som påverkar dig i din vardag, till exempel om förskolor och skolor som ditt barn går i, om gator, parker och hur ditt bostadsområde ska utvecklas.
Som kommuninvånare kan du ställa frågor till kommunfullmäktige eller lämna förslag till verksamheterna. Om du fått ett beslut som du tycker är fel som rör dig, så kan du överklaga det.
I Oxelösunds kommun finns flera möjligheter att göra sin röst hörd och få svar på sina frågor. Utöver att ringa eller skicka brev/e-post direkt till politiker eller verksamheterna finns möjligheten att lämna medborgarförslag, e-förslag samt möjlighet att skicka in synpunkter i ”Säg vad du tycker”.
Du kan ställa en fråga direkt till kommunfullmäktige.
Frågorna som ställs till kommunfullmäktige ska avse ämnen som kommunfullmäktige kan svara på. Frågorna får inte innehålla personärenden eller myndighetsutövning mot en enskild person.
På Kommunfullmäktige 15 september 2021 beslutades att rutinerna för allmänhetens frågestund i samband med kommunfullmäktiges möten ändras. Du måste inte längre närvara fysiskt på mötet när frågan läses upp.
Den nya rutinen tillåter dig som vill ställa en fråga under fullmäktiges möte, men har svårt att närvara fysiskt, att delta digitalt. Du som vill ställa en fråga ska samtidigt som du skickar in frågan också meddela att du vill delta digitalt under frågestunden.
Fortfarande gäller att om du vill ställa en fråga till fullmäktige ska den vara skriftlig och vara inskickad till registrator@oxelosund.se senast klockan 16:00 två vardagar innan kommunfullmäktiges mötet äger rum.
Lämna en synpunkt - Säg vad du tycker
Det är viktigt att du berättar vad du tycker, då kan vi bli bättre. Vi tar gärna emot dina synpunkter på vår verksamhet. Du kan lämna din synpunkt direkt via formuläret "Säg vad du tycker" Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller använda vår särskilda blankett "Säg vad du tycker" som du kan ladda ner här. Pdf, 60.2 kB.
Det går naturligtvis också bra att skriva via e-post till registrator@oxelosund.se eller i ett vanligt brev, som du skickar till Oxelösunds kommun, 613 81 Oxelösund.
Vill du hellre lämna dina synpunkter muntligen går det bra att kontakta oss. Du når oss genom Kommuncenter på telefon 0155-380 00.
Dina synpunkter registreras i vårt diariesystem och blir därmed en offentlig handling. Du kan välja att vara anonym, men då har vi inte möjlighet att nå dig med besked.
Vi följer upp alla synpunkter som lämnas på vår verksamhet. Du kommer att få besked om vad som händer i ditt ärende inom 3 veckor.
E-förslag
Alla medborgare har möjligheten att lämna ett e-förslag. Förslaget går sedan att gilla och om ett enskilt förslag får fler än 50 gillanden inom 3 månader kommer det behandlas i ansvarig nämnd. Här finns alltså ett gyllene tillfälle att lägga fram ett förslag och starta en kampanj.
Här kan du se alla aktuella e-förslag Länk till annan webbplats.
Hur gör jag om jag vill lämna in ett e-förslag?
Här kan du lämna ett e-förslag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Alla förslag granskas innan publicering för att säkerställa att det inte bryter mot någon lag samt berör kommunens verksamhet.
E-förslag publiceras inte när det:
- är oläsligt
- inte berör kommunen verksamhet
- bryter mot svensk lag, är diskriminerande eller på annat sätt olämpligt
- om det gäller myndighetsutövning mot enskild som till exempel bygglov och ekonomiskt bistånd
- är snarlikt ett tidigare inlämnat e-förslag som lämnats in under de senaste 12 månaderna eller om det har fattats ett beslut i frågan de senaste 12 månaderna av nämnderna/styrelse.
Efter granskningen får du ett meddelande via e-post om att ditt förslag finns för gillande på hemsidan.
Medborgarförslag
Ett medborgarförslag är ett förslag om att förändra eller förbättra något inom Oxelösunds kommun som inte finns i dag. Förslaget ska vara konkret och måste röra kommunens verksamhet eller ansvarsområde.
Den som är folkbokförd i kommunen får väcka ärende i fullmäktige, (medborgarförslag). Det gäller även för personer under 18 år och utländska medborgare som inte har rösträtt. En organisation eller förening har inte möjlighet till att väcka medborgarförslag..
Underteckna förslaget med namn och uppge adress. Märk det med "medborgarförslag" och lämna in det till Kommuncenter vid Koordinaten, i brevlådan utanför Kommunhuset eller skicka det till Oxelösunds kommun, Kommunfullmäktige, 613 81 Oxelösund.
Förslaget anmäls på Kommunfullmäktiges sammanträde och besvaras sedan av berörd nämnd. Om förslaget berör flera nämnders områden, är av principiell betydelse eller annars av större vikt ska det besvaras av Kommunfullmäktige.
Målsättningen är att svara på förslaget så snabbt som möjligt men det kan dröja några månader innan förslaget kommer tillbaka till Kommunfullmäktige. Det ska behandlas allra senast inom ett år från det förslaget lämnades in.
Överklaga ett beslut fattat av kommunen
Överklaga ett beslut fattat av kommunen
Om du tycker att kommunen har fattat ett beslut som är fel kan du överklaga. Det finns två sätt att överklaga.
Det finns en mycket viktig tidsgräns att hålla reda på om man tänker överklaga.
I Förvaltningslagen framgår att man ska överklaga inom tre veckor från det man tagit del av ett beslut. Det finns också preciserat när man anses ha tagit del av ett beslut, beroende på hur delgivningen skett.
1. Överklaga ett beslut som berör dig personligen – så kallat förvaltningsbesvär
Om du som privatperson har drabbats av ett beslut som kommunen fattat, till exempel om bygglov, socialt stöd såsom LSS (Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade) eller dispens från kommunens sophämtning, kan du överklaga det.
Ett sådant klagomål kallas förvaltningsbesvär och får endast göras av den person, som direkt berörs av beslutet. Om beslutet gäller barn eller personer med utvecklingsstörning, får förälder eller vårdnadshavare överklaga.
2. Överklaga ett övergripande beslut – så kallat laglighetsprövning
Kommunen fattar en mängd beslut i olika frågor och ärenden. Kommunen är skyldig att följa vad som står i kommunallagen. Alla beslut ska ha stöd i lagen.
Var medveten om ditt missnöje
Som privatperson är det viktigt att du håller isär vad du är missnöjd med. Anser du att beslutet är felaktigt utifrån lagen sett, så ska du överklaga.
Är du däremot missnöjd över hur ditt ärende har skötts, eller hur du har blivit bemött, ska du först vända dig till chefen på respektive enhet i kommunen. Prata med dem och framför dina synpunkter. Ger inte det effekt kan du vända dig till statens ombudsmän som ett nästa steg.
Om du har klagomål på hur socialtjänsten sköter ditt ärende, kan du också i andra hand vända dig till förvaltningsrätten.
Förvaltningsbesvär
Förvaltningsbesvär ställs till Förvaltningsrätten men lämnas till den ansvarige på kommunen.
Du som är folkbokförd, äger fastighet eller är taxerad till kommunalskatt i Oxelösunds kommun har rätt att överklaga ett beslut. Det kan till exempel vara beslut om byggnadslov eller socialt bistånd.
När du överklagar ett myndighetsbeslut så riktar du din överklagan till förvaltningsrätten. Vem som är ansvarig på kommunen står på det beslut du tidigare fått.
Kommunen ska tillsammans med ditt beslut upplysa dig om hur du gör för att överklaga. Överklagan ska vara skriftlig och inkomma inom tre veckor från det att du fick del av beslutet. Om överklagan kommer in för sent avvisar kommunen överklagandet.
Ärendets gång
Överklagan lämnas till de ansvariga på kommunen, det kan vara en nämnd, ett utskott eller en tjänsteman, som gör en bedömning om ärendet ska omprövas eller inte.
Det är vanligen länsstyrelsen eller förvaltningsrätten som prövar om lagen har följts på ett riktigt sätt när beslutet fattades. Prövningen vid förvaltningsbesvär är fullständig och omfattar både lagligheten och lämpligheten i beslutet.
Länsstyrelsen eller förvaltningsrätten kan antingen komma fram till att allt har gått rätt till och att beslutet fortsätter gälla. Då kvarstår beslutet. Eller så bedömer de att beslutet är fel och att det inte ska gälla.
Förvaltningsrätten kan fatta ett nytt beslut och bestämmer då vad som ska gälla i stället.
Laglighetsprövning
Laglighetsprövning skickas till förvaltningsrätten
Om du tycker att kommunen fattat ett felaktigt övergripande beslut, kan du överklaga beslutet genom att begära laglighetsprövning. Det kan röra sig om ett beslut som fattats av kommunens politiska organ eller beslut av tjänstemän på uppdrag av ett politiskt organ.
Överklagandet innebär att förvaltningsrätten prövar om beslutet har fattats i enlighet med lagen. Förvaltningsrätten fattar inte något nytt beslut i ditt ärende. De bara avgör om kommunen gjort rätt eller fel. Om kommunen gjort fel måste kommunen på något sätt behandla ärendet igen.
Du som är folkbokförd, äger fastighet eller är taxerad till kommunalskatt i Oxelösunds kommun har rätt att överklaga ett beslut.
Din överklagan ska vara skriftlig och inkomma till Förvaltningsrätten i Linköping inom tre veckor från den dag det färdiga protokollet anslagits på kommunens digitala anslagstavla.
Här hittar du kommunens digital anslagstavla
Så här skriver du en överklagan
När du har bestämt dig för att överklaga ett beslut, måste du göra det skriftligt. Att veta hur man ska skriva är inte så lätt, speciellt om man aldrig har gjort en överklagan tidigare. I ditt beslut ska det framgå hur du överlagar men här kommer lite extra hjälp till dig.
En del saker måste ingå i en överklagan för att den ska vara giltig. Du måste också tala om varför du överklagar och veta till vem du ska rikta din överklagan till.
Instruktioner för hur du skriver en överklagan
Här finns en mall, ett exempel, på hur du kan skriva. Texten som är skriven med fet stil ska vara med i din överklagan. Texten skriven med vanlig stil förklarar vad du ska skriva.
Datum Här skriver du dagens datum.
Till: Förvaltningsrätten i Linköping
Om det är första gången du överklagar ett beslut vänder du dig till förvaltningsrätten.
Klagande: Det är du som är den klagande. Här skriver du ditt förnamn, efternamn, personnummer, adress, telefonnummer och om du har en e-postadress.
Saken: Här skriver du vad du vill överklaga. Tala om vad det är du inte fått. Exempel: ”Jag har fått avslag i min ansökan om färdtjänst”.
Överklagat avgörande: Avgörande är här samma sak som det beslut du har fått. Du ska först skriva vilken kommun som har fattat beslut. Överst i beslutet finns ett diarienummer, som kan förkortas dnr. Alla beslut får ett diarienummer och det är ett registreringsnummer. Domar från förvaltningsrätten får målnummer.
När du överklagar till förvaltningsrätten ska du skriva namnet på din kommun, kommunens beslut, datum för beslutet och diarienummer.
Sedan skriver du: Jag vill överklaga beslutet.
Jag yrkar på
Här skriver du vad du vill ha. Skriv hur du vill att ditt beslut ska ändras.
Skälen för min överklagan är
Här skriver du varför du tycker att beslutet är fel och varför du har rätt att få den hjälp som du har sökt.
Om du har intyg som styrker dina argument skickar du med dem. Du kan också skicka in din överklagan och komplettera med intygen. Då ska du skriva så här: Jag kommer senare att komplettera överklagandet.
Om du vill gå till domstolen och prata om ditt ärende, så skriver du: Jag hemställer om muntlig förhandling.
Skriv under brevet med ditt namn. Under din namnteckning skriver du ditt namn med tydliga bokstäver, det vill säga ett namnförtydligande.
Sidan uppdaterad: