ikon

Tobakstillstånd - ansökan

I den här e-tjänsten söker du tillstånd för att sälja tobaksvaror. E-tjänsten kan användas både vid detaljhandel direkt till konsumenter och partihandel till andra handlare.

Du som ska börja sälja tobaksvaror:

Om du inte anmält försäljning av tobak till kommunen tidigare får du inte börja sälja förrän du fått ditt tillstånd godkänt.

Egenkontroll:

Du som handlare ska kontrollera din försäljning och ta fram ett program för egenkontroll. Programmet ska skickas in tillsammans med din tillståndsansökan och även finnas tillgängligt på ditt försäljningsställe.

Om kommunens prövning

Du som ansöker om tillstånd för att sälja tobaksvaror ska visa att du med hänsyn till dina ekonomiska och personliga förhållanden och omständigheter i övrigt är lämplig att utöva verksamheten. När en juridisk person ansöker om tillstånd kan det innebära att alla personer med betydande inflytande i företaget utreds. Personer med betydande inflytande kan till exempel vara aktieägare, finansiärer, styrelseledamöter, verkställande direktör och bolagsdelägare. Det kan även inkludera närstående och andra personer med roller i företaget. Dessa kommer kontrolleras i samband med prövningen.

Detaljhandel:

Detaljhandel innebär att du säljer direkt till konsumenter. När kommunen prövar din lämplighet att sälja tobaksvaror kommer de hämta uppgifter om dig från Skatteverket, Kronofogden, Polisen och Tullverket.

Partihandel:

Partihandel innebär att du säljer till andra än konsumenter, till exempel detaljhandlare eller andra partihandlare. När kommunen prövar din ekonomiska lämplighet att sälja tobaksvaror kommer de hämta uppgifter om dig från Skatteverket och Kronofogden. Kommunen måste även begära in ett yttrande från Polisen och Tullverket.

Avgifter

Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen tar ut en ansökningsavgift från den som söker tillstånd att sälja tobak. Ansökningsavgift ska betalas till Bankgiro 991-1991 innan ansökan prövas. Ange följande referens vid inbetalning: 70822 31110 27109 49160. Underlag på betalning ska bifogas som en bilaga till er ansökan.

Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen kommer inte att pröva din ansökan innan ansökningsavgift betalats in. Summan av den avgift som ska betalas in är fastställd i miljö- och samhällsbyggnadsnämndens taxa för handel med vissa receptfria läkemedel, folköl, tobaksvaror och tobaksfria nikotinprodukter.

Handlingar som du ska bifoga

Det blir smidigare för dig om du har de handlingar du behöver klart innan du startar e-tjänsten. Om du inte har dina handlingar tillgängliga för tillfället så kan du påbörja ditt ärende men spara det och skicka in det vid ett senare tillfälle.

Exempel på handlingar som ska bifogas vid ny ansökan: Egenkontrollprogram och handlingar som visar hur du finansierat din verksamhet, exempelvis lånebevis, om verksamheten är startat under de senaste tre åren. Utdrag från bolagsverket till exempel registreringsbevis och dokument om ägarförhållanden.

Ansök via e-tjänst:

När du företräder ditt företag kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.

Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Har du ett klagomål eller en synpunkt på hur Oxelösunds kommun behandlar dina personuppgifter kan du kontakta vårt dataskyddsombud Svitlana Jelisic, e-post svitlana.jelisic@flen.se, telefon 0157-43 00 45

Om du fortfarande inte är nöjd med hur Oxelösunds kommun sköter ditt ärende har du rätt att skicka ett klagomål avseende behandlingen av personuppgifter till Integritetskyddsmyndigheten, besök imy.se Länk till annan webbplats.

Kontakt

Kommuncenter
613 81 Oxelösund

Besöksadress
Järntorget 7

Telefon 0155-380 00
E-post kommun@oxelosund.se

Sidan uppdaterad:

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta att surfa på denna webbplats samtycker du till vår användning av cookies. Ta reda på mer genom att läsa vår sekretesspolicy.

Läs mer