Enligt skollagens 15 kap. 32 § ska hemkommunen lämna ekonomiskt stöd till elever i en gymnasieskola med offentlig huvudman som behöver inackordering på grund av skolgången. Skyldigheten gäller till och med första kalenderhalvåret det år eleven fyller 20 år.
Enligt skollagens 15 kap. 32 § ska hemkommunen lämna ekonomiskt stöd till elever i en gymnasieskola med offentlig huvudman som behöver inackordering på grund av skolgången. Skyldigheten gäller till och med första kalenderhalvåret det år eleven fyller 20 år.
Inackorderingsbidrag beviljas under förutsättning att:
Oxelösunds kommun likställer andrahandsmottagen elev med förstahandsmottagen elev. Det innebär att inackorderingsbidrag beviljas även om elev mottas i andra hand (frisök).
Vid ansökan om inackorderingsbidrag för studier inom länet görs en individuell bedömning. Vid sådana omständigheter ska detta styrkas av intyg från läkare, psykolog, kurator, specialpedagog eller annan befattningshavare som väl känner till elevens behov.
Elever som ska studera vid folkhögskola, fristående skola eller riksinternat ska söka inackorderingsbidrag hos CSN, Centrala Studiestödsnämnden.
Ansökan görs i e-tjänsten Inackorderingsbidrag - ansökan Länk till annan webbplats.. Ny ansökan görs inför varje nytt läsår.
Inackorderingsbidraget motsvarar 1/30 av prisbasbeloppet.
Bidrag betalas inte ut under juni, juli och augusti. Retroaktivt bidrag utbetalas för högst den termin då ansökan inlämnas.
Förändringar som påverkar inackorderingsbidraget ska anmälas till Oxelösunds kommuns utbildningsförvaltning. Exempelvis vid:
Om bidrag tas emot utan rätt till det blir mottagaren återbetalningsskyldig.
Kontaktinformation
Oxelösunds kommun
Utbildningsförvaltningen
613 81 Oxelösund
Telefon
0155-380 00
E-post
utbildning@oxelosund.se