Loggan för Oxelösunds kommun

20 timmar på förskolan i veckan

Du som arbetar skift, har en timanställning, är aktivt arbetssökande, studerande eller föräldraledig kan välja att ha ditt barn upp till 20 timmar i veckan på förskolan. Målsättningen med förändringen är att alla barn ska få ett likvärdigt deltagande på förskolan oberoende av vilket jobb eller vilken arbetssituation du som vårdnadshavare har. För att ta del av erbjudandet betalar du enligt gällande maxtaxa.

Observera att precis som tidigare finns den lagstadgade allmänna förskolan. Från september det år ditt barn fyller tre år har du rätt att ha ditt barn 15 timmar i veckan utan kostnad. Vistelsetiden är numera mellan klockan 09:00-14:00, tre dagar i veckan. Vilka veckodagar som omfattas beslutas av respektive förskola.

Vistelsetiden för 20 timmar i veckan på förskolan är förlagd till klockan 09:00-14:00, fyra dagar i veckan. Vilka veckodagar som omfattas beslutas av respektive förskola.

Har du 15 timmar i veckan och vill ansöka om 20 timmar i veckan? Mejla oss på utbildning@oxelosund.se och uppge ditt barns namn, födelsedatum och önskat startdatum. Kom ihåg att ändra hämtnings- och lämningstider i Schoolsoft senast fem dagar innan. Länk till annan webbplats.

Du som redan betalar enligt gällande maxtaxa behöver dock inte mejla några uppgifter till oss. Du behöver endast ändra hämtnings- och lämningstider i Schoolsoft senast fem dagar innan önskat startdatum. Länk till annan webbplats.

När du som vårdnadshavare har semester är även ditt barn ledigt. Alla barn har rätt till en sammanhängande ledighet om fyra veckor per år.