Barn- och elevhälsa
På alla förskolor och skolor i Oxelösund finns ett barnhälsoteam (BHT) eller elevhälsoteam (EHT). Vår uppgift är att arbeta för en god hälsa och förebygga problem. Vi strävar efter en bra arbetsmiljö i skolan och att anpassa undervisningen efter elevernas behov och förutsättningar. Vi hjälper också eleverna att utvecklas mot skolans mål. Om du behöver hjälp kan du kontakta din förskola eller skola.
Stöd för barn och elever
Alla elever har rätt till ledning och stimulans i skolan för att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling utifrån sina förutsättningar. Ibland behöver barn och elever stöd utöver det vanliga. Stödet kan vara extra anpassningar eller särskilt stöd. Rektor bedömer vilka behov barnet eller eleven har och hur stödet ska utformas. Alla elever har rätt att få stöd för att kunna nå så långt som möjligt i sin skolgång.

För mer information kring extra anpassningar och särskilt stöd, kolla Skolverket - extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Centrala barn- och elevhälsan
Centrala barn- och elevhälsan består av samordnare, specialpedagoger, skolpsykolog och skolläkare. Tillsammans med chefen för barn- och elevhälsan arbetar de med hälsorelaterade frågor och ger stöd till förskolor och skolor.
Det stöd som erbjuds är främst förebyggande och kan inkludera utbildning, nätverk, handledning, observationer, rådgivning och stöd till förskolor och skolor.
Centrala barn- och elevhälsan har också uppgifter som gäller hela kommunen, till exempel hantering av tilläggsbelopp till fristående och kommunala förskolor och skolor, mottagande inför anpassad grundskola och rådgivning vid skolskjuts, samt uppföljning av elever som är placerade i andra kommuner.
Skolläkare
Centrala barn- och elevhälsans skolläkare genomför hälsobesök och samarbetar ofta med andra yrkesgrupper inom barn- och elevhälsan. Tid för skolläkaren bokas via skolsköterskan på ditt barns skola.
Skolpsykologen
Skolpsykologen är en del av centrala barn- och elevhälsan och arbetar främst förebyggande och hälsofrämjande på uppdrag från skolorna. Psykologen hjälper till med handledning, utbildning, råd och stöd, samt bedömning av elever som behöver hjälp.
Skolpsykologen hjälper till att:
- Ge handledning till skolpersonal.
- Genomföra begåvningsutredningar.
- Remittera vidare till annan verksamhet som till exempel BUP.
- Medverka i möten med Elevhälsoteamen (EHT).
- Göra observationer av elever och ge råd till lärare om elevens behov.
- Ge utbildning till skolans personal.
Det finns två specialpedagoger i Centrala barn- och elevhälsan. En och en halv tjänst är inriktad på förskola och en halv tjänst på skola. Varje skola har också egna specialpedagoger/speciallärare placerade på sin skola.
Centrala barn- och elevhälsans specialpedagoger arbetar med att ge utbildning och stöd till personal i förskolor och skolor. En viktig del av arbetet är att hjälpa förskolorna att arbeta förebyggande och hälsofrämjande. En av specialpedagogerna har inriktning kommunikationoch har ett extra uppdrag att hjälpa personalen att förbättra sitt arbete med tal, språk och kommunikation. Specialpedagogen hjälper också till att skapa en bra lärmiljö för språk och kommunikation i både förskola och skola.
Barnhälsa på förskolorna
Barnhälsoteamet (BHT) är en del av förskolans verksamhet. Varje rektor leder en barnhälsogrupp där förskollärare från olika förskolor träffas regelbundet tillsammans med rektor. Syftet är att genom samarbete och lärande dela kunskap om hur vi kan stödja varje barn och barngrupp utifrån deras individuella behov och förutsättningar. Teamet arbetar för att främja barnens hälsa och utveckling, både på individnivå och för hela barngrupper. Vid behov deltar centrala barn- och elevhälsan för att bidra med sin kompetens.
Samarbetet sker alltid med vårdnadshavarnas tillåtelse och i nära samarbete med dem. Pedagogerna kan också få rådgivning i enskilda ärenden där barnet kan vara anonymt. Fokus ligger på barnets behov och välmående.
Genom tidiga och gemensamma insatser vill vi skapa:
- Bra förutsättningar för barnet både hemma och på förskolan
- Möjlighet att tidigt upptäcka barn som behöver stöd
- Professionellt stöd för barn och pedagoger
Elevhälsa på skolorna
Alla elever på skolan har tillgång till elevhälsa. Inom elevhälsan arbetar kurator, skolsköterska, specialpedagoger, speciallärare och socialpedagoger tillsammans med rektor och skolans personal. Elevhälsan har även tillgång till skolpsykolog och skolläkare.
Elevhälsoteamet (EHT) är en grupp på skolan som hjälper elever med olika problem. Det kan vara problem med hälsan, lärandet eller hur man mår. Teamet består av skolsköterska, kurator, psykolog, specialpedagog och rektor. De arbetar tillsammans för att ge rätt stöd till elever som behöver det.
Elevsamordnare
Våra elevsamordnare jobbar mest med att arbeta förebyggande för att elever ska komma till skolan och följa upp insatser.
Kurator
Kuratorn arbetar med elevens sociala och psykiska hälsa. Kuratorn samarbetar med eleven, familjen och skolpersonal. Fokus ligger på att förebygga problem och ingripa tidigt. Kuratorn kan även hjälpa till med kontakt med socialtjänst och BUP (barn- och ungdomspsykiatri). Kuratorn har samtal med elever om stöd, motivation eller utredning. Om det behövs kan kuratorn hjälpa till att hänvisa till andra instanser. Kurator håller i skolans trygghetsgrupp.
Eleverna får också möjlighet till trygghetssamtal med kurator i årskurs 2, 5 och 8.
Skolsköterska
Skolsköterskan har ansvar för vissa viktiga uppgifter, som att hantera avvikelser och skriva patientsäkerhetsberättelser. Skolsköterskan arbetar tillsammans med skolans personal för att följa elevernas hälsa, lärande och utveckling. Enligt skollagen ska alla elever i grundskolan få tre hälsobesök under sin skoltid, fördelat på årskurs 1, 4 och 7. Extra hälsobesök kan göras vid behov eller om föräldrarna önskar. Vaccinationer enligt det svenska vaccinationsprogrammet ges under årskurs 2, 5 och 8.
Skolsköterskan och skolläkaren är en del av elevhälsans medicinska insats (EMI), som är en fortsättning på barnhälsovårdens hälsofrämjande och förebyggande insatser. De identifierar eventuella problem eller symtom hos elever och hjälper till att ge rätt stöd. De ger också information om hälsosamma vanor och skydd mot hälsorisker.
Tid för skolläkaren bokas via skolsköterskan.
Socialpedagog
Socialpedagogen arbetar nära kuratorn och deltar i elevhälsoteamets och trygghetsgruppens möten. Fokus är att arbeta hälsofrämjande och förebyggande, men åtgärdande vid behov. Socialpedagogen arbetar med elever på raster, möter elever, har en roll i skolans närvaroteam och hjälper till att stötta mentorer och lärare. De arbetar också för att förebygga problem i klasser och stödja elever i behov av hjälp.
Specialpedagog och speciallärare
Specialpedagog och speciallärare
Specialpedagogen och specialläraren hjälper både eleven och pedagogerna för att se till att eleven får det stöd som behövs för att klara nå skolans kunskapskrav. Om en elev har svårt att klara skolarbetet, görs en pedagogisk kartläggning för att få en bra bild av vilket stöd som behövs. Kartläggningen tittar på både elevens styrkor och svagheter, samt lärandemiljön.
Några arbetsuppgifter kan vara att:
- Stötta pedagogiskt arbete.
- Hitta hinder i lärmiljön.
- Göra praktiska och pedagogiska anpassningar.
- Göra utredningar inför åtgärdsprogram.
- Stötta lärare vid pedagogiska utredningar och vid skrivning av åtgärdsprogram.
- Ge handledning och råd till pedagoger.
- Följa upp och utvärdera elevhälsoarbetet.
- Deltaga i arbetet med skolans värdegrund och likabehandling.
Tystnadsplikt och anmälningsskyldighet
Personal inom barn- och elevhälsan har tystnadsplikt, vilket betyder att de inte får dela information om en elev utan elevens eller vårdnadshavares tillåtelse. Om personalen misstänker att ett barn far illa måste de anmäla detta till socialtjänsten. I sådana fall upphör tystnadsplikten.
Sidan uppdaterad: