Oxelösunds logga

Ansök om skolskjuts senast 15 april

Du behöver ansöka om skolskjuts senast 15 april för att vi ska kunna garantera skolskjuts till skolstart läsåret 2022-2023. Här kan du läsa om hur du ansöker och får ditt beslut samt hur du kan överklaga beslutet. Du kan också läsa om hur du avbokar en skoltaxiresa och lämnar en synpunkt.

Nu är det dags att ansöka om skolskjuts. Vi behöver ha din ansökan senast 15 april för att vi ska kunna garantera skoltaxi till skolstart läsåret 2022-2023.

Observera att:

  • du som har barn på Peterslundsskolan inte ska ansöka om skolskjuts inför kommande evakuering. Närmare information om transport till evakueringsskola kommer du att få via Schoolsoft.
  • du som är i behov av transport mellan nattomsorg och fritidshem inte behöver ansöka om skolskjuts. Kontakta skoladministratör på ditt barns skola för mer information.


Du ansöker via självservice. Länk till annan webbplats.

Du får ett beslut om skolskjuts skickat hem till dig via post. Har du fått beslut om att ditt barn har rätt till skolskjuts meddelar skoladministratör på ditt barns skola hämtnings- och lämningstider. Här kan du läsa om hur du gör för att överklaga beslutet. Pdf, 26.4 kB.

Här kan du läsa mer om skolskjuts. Länk till annan webbplats.

Utbildningsnämnden har beslutat om nya riktlinjer för skolskjuts på grundskola, grundsärskola och gymnasiesärskola. Här kan du läsa riktlinjerna i sin helhet. Pdf, 202.7 kB.

Så här gör du för att avboka resa

Du kontaktar Sörmlandstrafiken när du behöver avboka en resa. Du kan:

  • ringa på 0155-24 58 00 (öppet dygnet runt för avbokningar)
  • mejla till aterkommanderesor@regionsormland.se
  • använda dig av appen Serviceresor Sörmland.

Åker ditt barn inte med på morgonen utan att meddela Sörmlandstrafiken så avbokas hemresan automatiskt. Behöver ditt barn skoltaxi på eftermiddagen behöver du ringa till kundservice på 020-44 40 00 och boka resan på nytt. Det måste du göra senast två timmar innan planerad hämtningstid.

Så här fungerar appen Serviceresor Sörmland

  • Du behöver mobilt bank-ID för att logga in i appen. Som vårdnadshavare behöver du efter det kontakta kundservice på 020-44 40 00. De hjälper dig att koppla upp dig så att du kan se ditt barns resor.
  • Du kan se var skoltaxin befinner sig i realtid och ha koll på eventuella förseningar.
    Appen visar bokade resor för 14 dagar framåt.
  • Har du problem att logga in kontakta kundservice på 020-44 40 00 eller kundservice@sormlandstrafiken.se.

Sidan uppdaterad:

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta att surfa på denna webbplats samtycker du till vår användning av cookies. Ta reda på mer genom att läsa vår sekretesspolicy.

Läs mer